2018: Mivel lehetsz divatos? 2. rész

A kényelem és hatékonyság az idei év kulcsszavai, és ahogy az autóiparban a SUV-ok, a kerékpárok között is a terepre kismértékben alkalmas bringák lesznek egyre népszerűbbek. Miről is van szó?

1. Gravel kerékpárok

Gravel  zwift  kerékpár

A gravel kerékpár ránézésre egy közönséges országúti, gyakorlottabb szem könnyen ciklokrossz bringaként azonosítja, és igazából senki nem téved nagyot. Valahol a két kategória között lavíroznak ezek a kerékpárok, könnyebb terepre alkalmas 32-40mm-es, enyhén mintás gumikkal, komfortos geometriával, tárcsafékkel, és a széles áttételtartománnyal. Jogosan merül fel a kérdés, hogy ugyanezt tudja egy ciklokrossz gép is, minek az új kategória, biztos csak markting hablaty. Több cég is azonos vázzal készíti a kétféle típust, a legnagyobb különbség az áttételekben van, a krossz gépek gyakran 1x11-es, szűk tartománnyal bírnak, hiszen egy versenyen nincs kényelmes tempó. A gravelbike ezzel szemben - bár az USÁ-ban népszerű versenykategória - alkalmas olyan igazi csavargásokra elhagyott földutakon, ösvényeken, töredezett aszfalton, amikre korábban montit kellett vinni. A koskormányon többféle pozíció is felvehető, és az országúti kerékpárokhoz hasonló felépítés miatt megfelelően jó aszfalton alig lassabb, mint egy versenybringa. Kinek való? Szinte mindenkinek, akinek nem szerepel a céljai között a versenyzés, és szeret letérni az aszfaltról egy kis csavargásra. 

2. 28-as az új 23-as

Gravel  zwift  kerékpár

2013-ban az országúti kerékpárok standard gumimérete a 23mm volt, a könnyebb versenyzők pedig 21mm-es gumikkal mentek. 2015-ben kezdett a 25mm-es gumi teret hódítani, idén egyre több új versenykerékpáron 28mm-es gumi van. Mi történt?

A vastagabb guminak nagyobb az ellenállása és lassabb - tartotta magát ez az elv egész sokáig, tévesen. Valójában a kisebb nyomással üzemelő szélesebb abroncsok hatékonyabban gördülnek át az apróbb úthibákon, így ahol nem tükörsima az út, nem csak kényelmesebbek, de akár gyorsabbak is lehetnek. A kisebb nyomás és szélesebb felnik a korábban már említett tubeless- tömlő nélküli - rendszerek elterjedésének is kedveznek - így nem csak kényelmesebb, gyorsabb, de még defekttűrőbbek is ezek a kerekek. Nem utolsó szempont az sem, hogy a nagyobb volumenű gumikkal enyhébb terepre is le lehet menni, így még sokoldalúbbak lettek a versenybringák is, egészen iciri-piciri különbséget hagyva az országúti-gravel-ciklokrossz típusok között.

3. Hosszabb ruhák, rövidebb nyergek

Gravel  zwift  kerékpár

Aki idén divatos akar lenni, biztosan nem vesz fel combközépig érő nadrágot és bokazoknit. A trendi márkák nadrágjai, mezei, zoknijai egyre hosszabbak és egyre többet takarnak. Ennek a divatos megjelenésen túl az is oka, hogy a fedetlen testfelület légellenállása rosszabb, mint modern mezeké. A nyergeknél viszont a rövid lett a divat, a triatlonban már régóta elterjedt lecsapott orrú, széles nyergek egyre gyakrabban bukkannak fel más kerékpárokon is, néhány cég már a kerékpáros nadrágokat is átszabja az új üléshelyzet miatt.

4. Zwift és okosgörgők

Gravel  zwift  kerékpár

Tévé előtt görgőzni, vagy tespedni, ha esik az eső? Ez már a múlté, a kerékpár és triatlon sport legjobbjai is számítógép elé ülnek, ha edzeni akarnak. A legmodernebb okosgörgők pontosan mérik a leadott teljesítményt és a Zwift online felületéhez kapcsolódva számítógépes játékhoz hasonlóan lehet együtt kerekezni, versenyezni bárkivel a világ minden tájáról. A felület annyira addiktív, hogy néhányan már nem csak a téli hónapokban, esős napokon kapaszkodnak fel a görgőre, hanem a kinti tekerések helyett is inkább a pincében izzadnak. Motivációjuk érthető, a számítógépes edzés időben könnyen tervezhető, nincsenek autók, váratlan események, rossz idő és szembe szél. Ugyanakkor azért érdemes a legelvetemültebb szobakerékpárosoknak is kimozdulni néha, a pincében nem süt a nap és hamar el lehet veszíteni a kerékpárkezelési gyakorlatot. 

0 Tovább

Farmerben bringázni?

A városi bringások öltözködés szempontjából két csoportra oszthatóak: az utcai ruhás és a cicanacis kerékpárosok. Én alapvetően az utóbbiba tartozom, eleve sportosabb bringáim vannak az átlagnál, és valahogy nem is érzem jól magam utai ruhában, hacsak nem rövidnadrágról van szó. A Levi's Commuter nadrágjáról és termékeiről már több videót is láttam, és alapvetően meggyőző, talán valami ilyesmi jó lehet a téli időszakban. A kérdésem csak az, és hátha valaki tudja a választ - egy ilyen nadrág mennyire lehet kényelmes egy normálisan beállított kerékpáron, mennyire szellőzik, azaz kerülhető el vele az izzadtság - és persze itthon hol és mennyiért kapható hasonló?

 

1 Tovább

Freestyle országúti kerékpárral a városban

Sokan unalmasnak tartják a kerékpározás ősi ágát, az országútizást. Fiatalként talán izgalmasabb is lehet a BMX-es ugrálás, bandázás és erre az országúti kerékpárok amúgy sem alkalmasak. Vagy mégis?

És a régebbi kedvenc videóm itt: 

0 Tovább

Téli karbantartás egyszerűen

A kerékpár karbantartása sokkal jobban megosztja a bringásokat, mint maga a szakág, amit választottunk. Az egyik véglet a lapos gumis, rozsdás láncos városi kerékpáros, akinek hamarabb lopják el bringáját, minthogy mosóba vigye, vagy akár egy csavart is meghúzzon. A másik véglet az építő, aki megveszi a legjobb, színben passzoló legdrágább alkatrészeket, otthon építi a kerékpárt, és a ritka, száraz időben, aszfalton futott kevés kilométer után is szinte teljesen szétszedi és egyesével tisztítja az alkatrészeket. Nem mellékesen ez az a típus, akitől vásárolni kell. Az viszont biztos, hogy minél jobb bringánk van, és minél többet tekerünk, annál inkább el kell merülni a kerékpárszerelés és ápolás rejtelmeibe. Egy 10-es Ultegra szett nem fog elmenni karbantartás nélkül, dzsuvás sorral és lánccal több ezer kilométert hibátlanul, hiába bírta azt a 3 x hatsebességes régi montink előtte. 

A legalapvetőbb dolog a takarítás, ami télen különösen fontos a só, és nedvesség miatt. Sosem fogom elfelejteni azokat a szemeket, amiket az azóta jó ismerősömmé lett szerelőm meresztett, amikor meglátta az akkori városi bringámat, amit szervízelni vittem. A hiba egyszerűnek tűnt, a hó beleragadt a váltóba, és a megakadt lánccal sikeresen eltörtem a hátsó váltót. Ebben persze annak is része volt, hogy a lánc rozsdásodása a téli kosztól nem látszott, és emiatt nem is mozgott rendesen, és a váltó is csak ímmel-ámmal volt takarítva. Azt hiszem a sokat látott szakember sem erre számított, amikor megkértem, hogy ugyan rakja már fel nekem az új váltót a bringára... Azóta persze tanultam az esetből, így több-kevesebb rendszerességgel takarítom a bringaparkot, különösen odafigyelve a fékekre és meghajtásra. Nézzük mit is kell tenni, nagyjából 3-10 perces műveletről van szó, amit akár egy benzinkúton, udvarban, vagy a ház előtt az utcán egy vödör vízzel el lehet végezni.

A legkoszosabb és legérzékenyebb rész a lánc és környéke, ezzel kezdjük. Lánctisztító spray-vel, vagy brigéciolos ronggyal letöröljük a váltót, láncot és lánckereket, és 1-3 perc ázás után egy koszos ronggyal már le is lehet szedni a nagyja dzsuvát. Ezután fogkefével, vagy erősebb kefével át lehet még egyszer menni rajta, majd ronggyal, szivaccsal és mosószeres vízzel letakarítani a maradékot. Ezt persze nem kell mindig ilyen alaposan, legtöbbször elég az utolsó elem, ha odafigyelünk, hogy ne alakuljon ki olajsár. Ezután a kerekeket ki lehet szedni, a következő legkoszosabb rész a fékek környéke és a fékbetétek. Felniféknél viszonylag egyszerű, előbb kefével a nagyja koszt a fékfelületekről el kell távolítani, tárcsaféknél ugyanez a betéteket kivéve. Ha nincs nagyobb bemaródás és egyeneletes a kopás, nincs kifényesedve a felület, akkor ezzel egyelőre végeztünk. Ha fényes a felület vagy bemaródás van, akkor csiszolópapírral lehet segíteni rajta, illetve ellenőrizni kell, hogy miért alakult ki, valószínűleg beállítási probléma miatt.

A vödör víz ezután kerül elő, felülről lefelé haladva, az ülés, kormány, váltó és fékkarok, közben azt is ellenőrizni tudjuk, hogy semmi nem lötyög, nem kotyog. A vázat tisztítva figyeljünk a repedésekre, ez leggyakrabban az illesztéseknél, nyeregcsőnél, vázváltós kerékpároknák a váltókaroknál, kormánynál, illetve a hátsó váltónál fordul elő. Ha ezzel megvagyunk, akkor még lánctányért, hajtókart, pedált meg lehet nézni, végül jönnek a kiszedett kerekek. Először az első, felnit mindkét oldalt körbe, majd az agyat, végül a küllőket, közben ellenőrizni, hogy a felni nem repedt, agy nem kotyog és a küllők nem lötyögnek. A maradék koszos víz a hátsó kerékre megy, az előbbieken túl a racsnit kell még áttörölgetni, bár ha nagyon dzsuvás, érdemes a sort leszedni, és a lánckerekeket egyesével megtisztítani. 

Ha először végezzük ezt el egy szűzkoszos bringán, akár 20-30 percünk is elmegy vele, de ha rendszeresen, nagyobb esők után, száraz időben 1-2 hetente végigszaladunk rajta, akkor nincs 3-4 perc sem a takarítás. És nem csak esztétikailag szép élmény, hanem a pénztárcánkat is kíméljük vele, az egyes alkatrészek élettartama akár tízszeres is lehet megfelelő ápolás esetén. És végül nézzük meg, hogy milyen egy másfélperces, alapos takarítás.

0 Tovább

Egy millás bringa készül a magyar Flextronics-nál!

Az elektronikai termékekről elhíresült magyar összeszerelőüzem hamarosan egy újabb projekttel bővül, a Gocycle G2 kerékpárokkal. Nem nehéz kitalálni, hogy miért választották őket a gyártásra: a kerékpár elektromos hajtású. 

A Gocycle előző generációja nagy sikert aratott finom futásával és magnézium vázával, az új modell is hasonlókat ígér, és még egy kicsit többet: megnövelt hatótávolságot, nyomatékváltót, és beépített műszerfalat. Ez nem a puristák bringája, az már egészen bizonyos. A hi-tech kerékpárok egyébként a kategóriájukban nem számítanak nehéznek 15 kg alatti súlyukkal, és a megengedett 25km/h-s limit kihasználása esetén 60km feletti a hatótávolságuk. A Gocycle alapítója szerint az elkövetkező évtizedben az ilyen járművek veszik át a kerékpároktól az ingázó jármű szerepét. Ez utóbbi állítása nyilván az Egyesült Királyságra vonatkozik, az 1500-3000 font közötti modellsorozat tagjai egy kicsit talán drágák a 30.000 forintos bringák leváltására, még ha egy évtizedünk is lenne rá. És most nézzük a promó videót, mik az új bringa különlegességei:

1 Tovább
«
1234

bici

blogavatar

A kerékpározás nem csak Tour de France vagy fogyókúra. A kerékpározás közlekedés, sport, társasági esemény, de leginkább életforma.

Utolsó kommentek