Pár héttel ezelőtt már beszámoltam Tom Ritchey ruandai projektjéről, ahol a kerékpár egy ország mezőgazdaságát segíti - és persze az európai kávéfogyasztók is sokat nyernek a fejlesztéssel.

Egy másik amerikai - pontosabban kanadai cég is felismerte, hogy mennyire sokat tud segíteni néhány alapszintű kerékpárral. A KONA Africabike hasonló célokat szolgál, mint a ruandai társprojekt, lehetővé teszi az emberek helyváltoztatását, ami az egészségügy, oktatás, kereskedelem kiterjesztését is jelenti olyan térségekben, ahol már az ima sem sokat segít.

A 2005-ös induláskor a HIV/AIDS fertőzöttek orvosi ellátásának lehetővé tétele volt a cél. Több olyan fertőzött beteg is kapott kerékpárt, akik a BUDDY programban egyfajta lelki támogatást nyújtottak azoknak, akik frissen értesültek betegségükről, illetve megelőző felvilágosítást tart a veszélyeztetteknek a lakókörzetükön belül. 2008-ban már az ezredik kerékpárt adták át. A finanszírozás több formában zajlik, a legfontosabb az Africabike megvásárlása: minden két Africabike után a Kona egyet adományoz Afrikában. Íme egy harmadik generációs modell:

A kerékpárokat különböző alapítványokon keresztül juttatják el a rászorulókhoz, a BASIC NEEDS programon keresztül. A támogatásokat nem csak az eladott kerékpárokkal gyűjtik, hanem ezerféle módon lehet pénzt adományozni. Van, aki élete leghosszabb kerékpártúrájának kilométereit adogatja el, más a helyi bringás klubban gyűjt pénzt. Az adományok révén nem csak kerékpárok kerülnek Afrikába, hanem akár 15 nyugati önkéntes is, akik a szerelésben és oktatásban segítkeznek - ezzel nem csak nyaralnak, hanem életre szóló élményt, és ami még fontosabb, elkötelezettséget szereznek.

Egy Kona kerékpár tulajdonosaként és sok Ritchey alkatrésszel a többi bringámon, egy kicsit jó érzés, hogy olyan cégek termékeit használom, amik nagyon fontos célokat támogatnak. Persze ez valahol képmutatás is, hiszen én még egyetlen Africabike-ot sem vettem, de a blog létrehozásának az egyik (nem annyira) titkos szándéka, hogy az ehhez hasonló projektekhez magyar támogatást is sikerüljön szerezni, és nem feltétlenül csak Afrikára gondolva, hiszen itthon is sok ember életét könnyítené meg, egy-egy általunk csak ócskavasnak vagy ipari hulladéknak tekintett leharcolt kerékpár. Erre még a közeljövőben részletesen visszatérek, remélem sikerül maradéktalanul felkutatni a hazai kezdeményezéseket (az ötleteket a kommentekben is el lehet küldeni)!