Hideg van a bringázáshoz mit tegyek?

Először is, nincs még hideg, tessék felöltözni és tekerni. Réteges öltözködéssel fagypontig kényelmesen kitolható az edzés időszaka, megfelelő ruhával tovább is. De mit lehet tenni, ha már nem megoldható a bringázás?

Íme 4 kiegészítő sport, aminek révén jövőre jobb eredményeket érhetsz el:

1. Úszás

Az úszás előnye, hogy nem terheli az izületeket, gyakorlatilag egész évben elérhető, és hasonló kardiovaszkuláris hatása van az edzésnek, mint a kerékpározásnak. Erősíti az egész évben elhanyagolt felsőtestet, és mivel nem kötött mozgás, az izmok mozgástartománya is nőhet. Nem javasolt a mellúszás mindenkinek, mivel erősen terheli a térdet, és minden úszásnemnél a technika a lényeg. Ha hamar elfáradsz, akkor valószínűleg fejlesztened kell a mozgásod, szakember segítségét igénybe venni ér. 30-60 perc úszás kiegészítő edzésnek tökéletes, 1 óra vagy felette akár az alapozásba is beleszámít. Ugyanakkor inkább egészségvédő, mint teljesítmény növelő hatása van, a víz hűtése miatt alacsonyabb a pulzus, és a teljesítmény is jellemzően kisebb, mint szárazföldi edzéseknél.

2. Futás

A természetes választás. Sok szempontból a legközelebb áll a kerékpározáshoz, hasonló izmokat mozgat, és az intenzitás is hasonló, sokszor magasabb. Emiatt érdemes lassan kezdeni, sokkal lassabban, mint ahogy elsőre jól esik, ugyanis könnyen olyan pulzus zónába kerülhetünk, ahol semmi keresnivalónk alapozó időszakban. A hirtelen erős edzés megviseli a térdet, tavaly emiatt 2 hónapig csak úszni tudtam. Két további hátránya van még a futásnak: a biciklizés miatt megrövidült izmok sérülésveszélyesek, ha nem nyújtunk eleget (szigorúan edzés után, előtte nyújtani nem szabad), illetve mivel lassabb mozgás, érdemes pörgetős tekeréssel kompenzálni, hogy tavaszra is megmaradjon a 90-100-as lábfordulat. Az izomerőt konkrétan nem növeli, de sok kis izmot fejleszt, amik a stabilitásban szerepet játszanak, és a szív-érrendszer területén is pozitív a futás hatása. Mindenképpen javasolt, de mértékkel.

3. Súlyzós edzés

A súlyzós edzés szerves része a téli alapozásnak, pályakerékpárosoknál a legfontosabb edzésforma ebben az időszakban. A maximális erő fejlesztésével az izomtömeg is növelhető, és minden más edzés erre épül. Nagyon nagy a helytelen kivitelezésből adódó sérülés veszélye, és a túlterhelést is nehéz elkerülni. Aki először jár konditerembe, mindenképpen kérje egy szakavatott társ segítségét. A 80% láberősítés mellett ne feledkezzünk el a felsőtestről sem, nem lehet jó bringás az, aki nem tud 2kg-ot sem megmozdítani a kezével. Minden edzés után kötelező az óvatos nyújtás, és érdemes beiktatni pár órán belül 20-30 perc nagyon könnyű görgőzést vagy pörgető tekerést.

+1. Jóga

Kerékpár jóga

Tanulmányok szerint 2-3 hónap alatt is nagymértékben javítható a hajlékonyság, ami a kerékpárosoknak amúgy sem erőssége. Eléred kinyújtott lábon állva tenyérrel a talajt? és az ujjad hegyével? Ugye hogy nem? Ezért van szükséged a jógára, a női kerékpárosok rendszeresen űzik, de ha a fentiek közül egyik sem nyerte el a tetszésed, a jóga legalább olyan jó választás lehet, mint az erősebb sportok, mert lehet, hogy gyengébb leszel tavasszal, de a sérüléseket jobban el fogod kerülni szezon közben.

Ha lenne hó rendszeresen itthon, javasolnám még a sífutást is, de ez az ország nagyobb részén, az év legnagyobb részében legalább olyan sci-fi, mintha az űrkapszulákból ugrálást említeném kiegészítő sportnak, párásodó szemüveggel...

0 Tovább

Hány bringára van szükséged?

Notórius tárgy gyűjtőként nehéz erre a kérdésre választ adni. Azoknál a dolgoknál, amik fontosak, hajlamos vagyok túlzásba esni, de az adott pillanatban mindig könnyű megmagyarázni, hogy ötödik autónak miért kellett pár éve egy Trabant, és most sem nehéz indokot találni arra, hogy a meglévő öt kerékpárom mellé miért van még szükség egy könnyű, egysebességes ciklokrossz gépre. Jelenleg van egy országútim, az minden kicsit is sportos kerékpárosnak kötelező. Két monti, egy merevfarú, ha gyors vagy sáros a terep, egy összelós, ha köves vagy gödrös. Kell két ciklokrossz is, a magyar utakra az való igazán, elég gyorsak aszfalton, de földúton is elketyegnek. Az egyik a városi bringám, a másikkal a Supercross sorozat utolsó helyeiért harcolok. De nincs például kocsmába járós bringám, amit ki lehet kötni bárhová, vagy teherszállítóm, hogy ne kelljen autóval boltba járni. A lista végtelen, az egyik kedvenc oldalalon, a bringás képregények között épp ez volt a téma. Mint kiderült, a megközelítésem túlságosan is kicsinyes, sokkal többféle bringára van szüksége az embernek. Már csak három dolog kell, pénz, tárolóhely és idő használni őket!

bringa garázs

0 Tovább

Mi a szép az őszi bringázásban?

Ha már eltennéd a bringát, várj egy kicsit még. Az őszi bringázás a legszebb tud lenni, a reggeli kellemesen csípős levegőt lassan melegíti a nap, a földutak már porzanak a szárazságtól, de még nem is sárosak, az erdő ezer színű, és persze a nyári edzettség sem múlt el teljesen.

Bár sokszor leírtam, hogy a ciklokrossz gépek a legsokoldalúbbak, az alábbi Utah államban rendezett verseny(ke) is megmutatja, hogy miért is jó olyan országútival közlekedni, aminek vastag a gumija, erős a váza és nem tömődik el a sártól a fékje. A csodálatos környezet akár Magyarországon is lehetne, ezután a videó után remélem ti sem hagyjátok ki a ma esti (esetleg hétvégi) tekerést. Az elszántabbakkal pedig találkozunk Kazincbarcikán, indul ugyanis a Supercross szezon (montival is lehet jönni!).

És a nap videója:

UTCX 1 - Snowbird from Grizzly Adam on Vimeo.

0 Tovább

Őszi kerékpározás + meglepetés!

Itt az ősz, érezhetően eltüntek a bringások az utakról, pedig még nem kell elővenni a BKV bérletet, kis odafigyeléssel ragyogóan lehet még tekerni. Mire érdemes figyelni?

1. Ha meleg is van, a térd mindig legyen fedett, én most 3/4-es bringásnadrágot kezdtem el hordani a héten, még a legvékonyabbat.

2. Világítás elöl, hátul: korán sötétedik, és szürkületben látnak a legtöbben rosszul

3. Szélmellény: gyorsan fordul hüvösre az idő, ilyenkor felülre egy mezt és egy nagyon vékony hosszújjú felsőt veszek, de sötétedés környékén néha kell a széldzseki is.

4. Sport/edzés jellegű kerékpározáshoz akkor öltöztünk megfelelően, ha induláskor fázunk, 5-10 perc után pedig csak érezzük a hideg levegőt, de se nem izzadunk, se nem remegünk. Ilyenkor egy kicsit inkább mindig alulöltözök, hogy a tempósabb részeken, emelkedőkön se izzadjak le nagyon, mert a vizes ruha a megfázás melegágya.

5. Hosszú ujjú kesztyű és melegebb cipő már mindenképpen kell, az ujjak izületei fáznak meg először és észrevétlenül.

+1 Használjuk ki, hogy nincs csapadék, és fokozatosan álljunk át a téli intenzitásra és táplálkozásra, mert az ilyen átmeneti időben ugrik fel könnyen pár kg, amikor edzés már alig van, de evés még mindig.

És aki szorgalmasan végigolvasta mindezt, annak íme egy nagyon izgalmas videó, a top országúti kerékpár BMX szerepkörben:

3 Tovább

A világ legkisebb bringája

Nem újdonság, hogy a súlyt a legkönnyebben a méretcsökkentéssel lehet elérni, így elkerülhetjük az egzotikus anyagok költséges felhasználását. De azért lehet így is túlzásba esni:

0 Tovább

bici

blogavatar

A kerékpározás nem csak Tour de France vagy fogyókúra. A kerékpározás közlekedés, sport, társasági esemény, de leginkább életforma.

Utolsó kommentek