217.433 sérülés - veszélyes a montizás?

14 év alatt összesen 217.433 amerikai montis került kórházba, kerékpározással összefüggő sérülés miatt. Ennyire veszélyes lenne ez a sport?

 

Az American Journal of Sports Medicine legutóbbi számában Lara B. McKenzie amerikai kutató leíró epidemiológiai tanulmányában az 1994-2007 között sürgősségi osztályon ellátott kerékpárosokról készített retrospektív tanulmányt. Korábban csak a professzionális sportolókat vizsgálták, ám a mindenre kiterjedő számítógépes nyilvántartások segítségével betekintést nyerhetünk rekreációs céllal sportoló, azaz hobbibringások területére is. A tanulmány egy 4624 esetből álló mintát használt becslési alapként és a változók összevetése alapján 217.433-ra becsülte a montis sérülések számát az említett időszakban, ami évente 15.531 ellátást jelent. A csúcs év 1995 volt, 23.177 sérüléssel, míg 2007-ben már csak 10.268 eset történt a számítások szerint, ami 56%-os csökkenés. A leggyakoribb sérülés a csonttörés és vállsérülés. A legveszélyeztetettebb korosztály a 14-19 évesek, és meglepő módon több nő került arányaiban kórházba, mint férfi.

Érdekes kérdés lenne, hogy a javulás a technikai fejlődésnek köszönhető, vagy a számítógépes játékok elterjedésének? Mindenesetre itthon nem sok középiskolás korú fiatalt látni nyeregben, és a lányok nagyobb részénél is inkább ciki, mint menő a kerékpározás.

A képen: Két kerekű járműveken leggyakoribb sérülés a kulcs csont törése, mely kerékpáron a kéz tartás miatt következik be, downhilleseknél és motorosoknál gyakran a sisak töri el a vékony csontot.

2 Tovább

Cyclocross fejlődési irányok

Alig pár nappal a CX VB után, amit ismét a cseh Stybar nyert, már a 2011 őszi trendek kerülnek előtérbe. Nincs szó világrengető újdonságokról, valószínűleg őszig még sokkal több fejlesztés várható. A legtradícionálisabb kerékpárszakág néhány éve az érdektelenség mocsarába süllyedt, de a kerékpározás reneszánsza új lökést adott a sportág télies ágának.

1. Szíjhajtás

A motorok között már régóta elterjedt az ápolást nem igénylő, mégis tartós szíjhajtás, és nem kétséges, hogy a rendkívüli igénybevételnek kitett CX kerékpárokon is hamarosan elterjed ez a megoldás, különösen a téli edző és ingázó modelleken. Egyik ilyen fejlesztés a Gates Drive System, ami 245 dollárért nem olcsó, de az igért előnyök tükrében ez nem is kimondottan sok. A hátrány ugyanaz, mint a motoroknál: az áttétel nem változtatható olyan könnyen (bár egy agyváltó ezt is megoldja, ha a súly nem annyira szempont.) A legfontosabb előny pedig, hogy nem lesz sáros a lánc, nem nyúlik, és nem szükséges ápolni.

Videók ITT

2. Fixi - egysebességes krosszbringa

 

Az Egyesült Államok nemzeti bajnokságában frissen bemutatkozott kategória szintén jól követi az alulról érkező trendeket. Az érzékeny országúti váltók és rendszerek sok nehézséget okoznak sárban, nem véletlen, hogy az alig egy órás versenyeken gyakori a kerékpárcsere. Az egysebességes ciklokrosszok valószínűleg más pályakialakitást igényelnek, mint a mostani meredek emelkedőkkel nehezített pályák, különösen a nőknél és az amatőr versenyeken, ahol sűrűn csattog a váltó amint emelkedik a terep. A sprint befutóknál is jelent némi hátrányt, bár ez meg inkább az elit férfimezőnynél érdekes. Egyértelmű előny a kisebb súly, költség, karbantartás igény és alacsonyabb vételár, nem beszélve az egysebességes bringákon átélhető extra élményről, amit a domborzat legyőzése jelent.

 

3. Tárcsafék

 

A szezon előtt hirtelen hozott szabály a tárcsafékekről talán túl későb érkezett a versenyzők és gyártók számára, de néhány gyártó kihasználta a lehetőséget, és a középkategóriás ciklokrossz bringákon már megtalálható a tárcsafék. A fékerőben történt előrelépés lenyűgöző, és a sárnak is több hely marad a vázban. Ugyanakkor ezek a rendszerek még messze nem elég kifinomultak az élsportolók igényeihez, így marad nekünk, a kevesebbet kockáztató, biztonságra törekvő kocabringásoknak. Az idei évben talán a montisoknál szinte alapértelmezett hidraulikus fékek is elterjednek, aminek egyik akadálya, hogy a fékváltókarokat is igazítani kell ehhez.

0 Tovább

Pilisi helyzetjelentés

Az elmúlt hetek csontfagyasztó hidege után végre elolvadt a hó, és járható lett a Pilis hétköznapi halandóknak is. A Szentendre-Pap-rét-Visegrád-Fellegvár és vissza útvonal hómentes, nem mondható el ez a sárról és vízről. Az útmenti hóbuckák sok helyen vízátfolyást okoznak, az erdészeti munkáknak köszönhetően a sár sem kevés. Az útvonalon meglepően sok hobbikerékpáros volt, szorgalmasan tekertek a tizenfokban, még nagyon télies öltözékben. Az utat két CX-szel tettük meg, ez most a legideálisabb az erdészeti utakon, a favágás miatti fűrészpor szőnyegek, sárhegyek, kövek miatt az ünneplős országúti bringák még hónapokig pihenhetnek.

0 Tovább

bici

blogavatar

A kerékpározás nem csak Tour de France vagy fogyókúra. A kerékpározás közlekedés, sport, társasági esemény, de leginkább életforma.

Utolsó kommentek