Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA
bici

Edzési tippek kezdő kerékpárosoknak



A kerékpáros edzés első hetei

Az első dolog, amit a kezdéshez tenned kell, hogy többet kerékpározz, mint a múlt héten. Ha eddig nem tekertél rendszeresen, kezdj heti három-öt alkalommal 30-60 percet minden alkalommal. Ha eddig szabadidős vagy közlekedési céllal kerékpároztál, találd ki, hogy mennyi időt tekertél heti rendszerességgel, és növeld 10%-kal. Ne az intenzitással kezdd; inkább az idő mennyiségével (és nem a km-ek számával), és később add hozzá az intenzitást. A kerékpáros tempódnak beszélgetősnek kell lennie. Ez azt jelenti, hogy teljes mondatokban tudj beszélni valakivel, aki veled együtt teker. Ha levegő után kapkodsz, vagy csak két szavas mondatokat tudsz mondani, akkor ez túl gyors vagy kemény tempó.

Tovább
0

MILYEN GUMINYOMÁST HASZNÁLJAK?



A megfelelő mennyiségű levegő a gumiabroncsokban több okból is fontos. Befolyásolhatja a teljesítményt, a kezelhetőséget és a kényelmet. A különböző helyzetek azonban különböző guminyomást igényelnek.

A NYOMÁST BEFOLYÁSOLÓ TÉNYEZŐK:

kerékpár triatlon bringa guminyomásMindenki és minden menet más és más, ezért több dolgot is figyelembe kell venni.

Tovább
0

MEnnyi sört igyál nyári bringatúrán?



Eljött végre a nyári szünet és a családi kerékpártúrák ideje. Kevés szebb dolog van a világon, mint gurulni a szikrázó napsütésben, barátokkal, gyerekekkel, vagy új társakkal. A meleg azonban kellemetlen is lehet a nap végére, íme néhány tipp, hogy a napszúrást elkerülhesd!

Miért igyak?

A szervezetünk nagy része vízből áll, és a legtöbb kémiai folyamathoz szükséges a megfelelő hidratáltság és elektrolitek aránya. Már 1-2 liter folyadék veszteség is rontja a teljesítményt és a koncentrációt, és ennyit még a szomjúság érkezése előtt is el lehet veszíteni. Egyik legelső tanács, amit a régi bringásoktól kaptam: igyál, mielőtt megszomjazol, és egyél, mielőtt megéhezel. Evidenciának hangzik, de sportolás, túrázás közben nem mindegy, hogy mikor kezdi el az ember az elveszített anyagok pótlását. Ha már szomjúságot érzel, bágyadt vagy, szinte reménytelen pihenő nélkül visszapótolni a szükséges mennyiséget az elvesztett anyagokból. A dehidratáció miatti teljesítménycsökkenés fiziológiai okai a következők: a vér térfogatának és a bőr véráramlásának csökkenése, emiatt csökkent verejtékezés és hőleadás, aminek a következménye a megnövekedett maghőmérséklet. 

Mennyit igyak?

Valamennyivel többet, mint amennyi folyadékot veszítesz. Ezt legegyszerűbben egy hatvan perces tekeréssel lehet megállapítani, mérlegelés előtte és utána, a súlyveszteség legnagyobb része a víz lesz (kisebb része az elhasznált glikogén, aminek maradéka víz és szén-dioxid formában távozik a kilégzéssel). Ez egy felnőtt embernél általában óránként egy kulacs víz, függően persze testsúlytól, izzadástól, hőmérséklettől, és az utánpótlás minőségétől. Az alábbi ábra segít azonosítani a kiszáradás mértékét, aminek legkézenfekvőbb indikátora a vizelet színe. 

Mikor igyak?

A hidratálást érdemes már előző nap elkezdeni, lefekvés előtt 2-3 órával rendezni a vízháztartást. Fontos, hogy ne közvetlenül ágyba menetel előtt, mert a túlzott bevitel okozta feszítő érzés megzavarja az alvást. A túra napján reggel 5-7 dl folyadékot érdemes fogyasztani, biztosítva a megfelelő elektrolit mennyiséget akár táplálkozással, akár izotóniás itallal. Menetközben 10-15 percenként egy-két kortyot, óránként összesen a már említett egy kulacsnyi, 500-750 ml folyadék fogyasztása ideális. A túra után a súlyveszteség 120%-át érdemes folyadékkal pótolni, biztosítva a vese optimális működését és a salakanyagok távozását. 

Mit igyak?

Az egyik legfontosabb kérdés. A folyadék szót azért használtam eddig, mert nem csak a vizet kell pótolni, hanem az ásványi anyagokat és az energiahordozókat is. Egy óránál rövidebb tekerésen természetesen tökéletes lesz a sima víz is, de 2-3 órás vagy hosszabb testmozgásnál mindenképpen pótolni kell az elvesztett sókat is, különösen a nátrium, kálium, kalcium és magnézium. Ezeket lehet hagyományos táplálékokkal, sótablettával vagy kereskedelmi forgalomban kapható izotóniás italokkal is. Az utóbbiak előnye/hátránya, hogy rengeteg cukrot is tartalmaznak, érdemes számolni, hogy ne haladja meg a bevitt kalória az elégetett mennyiséget. Mivel az izzadtság legnagyobb részben NaCl-t, azaz konyhasót tartalmaz, egy kerékpártúrán elegendő lehet csak azt pótolni, és a többit a változatos táplálkozás biztosítja. Hosszabb túra után egy fehérjében és szénhidrátban gazdag táplálék javasolt, ezt helyettesítheti egy fehérjeital is. 

És mi van a sörrel?

A kerékpározás szimbólikus itala, a jól megérdemelt korsó sör a túra végén. Van benne kalória, ásványi anyag, rengeteg folyadék, mi baj lehet? Alapvetően egy sör nem fog tragédiát okozni, és tényleg kevés dolog esik jobban, mint felhevült, kimerült állapotban elfogyasztani egy hideg sört, gyöngyöző korsóból...

A hátrányait szinte ünneprontó dolog lenne felsorolni: immunrendszer hatékonyságát csökkenti, alvászavart okozhat, vizeletkiválasztást fokozza, hazafelé koordinációs problémákat okozhat, nagyobb eséllyel nyúlsz a nasik és a második sör után.... Szóval mértékkel érdemes fogyasztani, különösen ha a másnapi túrát is szeretnénk élvezni!

Tovább
0

Kempingbringa 600.000 Ft-ért?



Első ránézésre nem teljesen egyértelmű, mi kerül ezen ennyibe?

Peugeot kempingbringa

Kicsit csinosabb kemping bringa, amit rendesen össze lehet hajtogatni. Kétszer is meg kell nézni, hogy feltűnjenek az olyan finom részletek, mint az egyoldalas villa, tárcsafékek, és az elektromos rásegítés. Valójában ez nem egy olcsó közlekedési eszköz a telektől a kisboltig, hanem egy trendi és praktikus kiegészítője egy nagyobb SUV-nak. A Peugeot régóta ismert név a kerékpáriparban, nem lehet őket azzal vádolni, hogy gyatra felszereltségű átmatricázott cuccokat árulnak prémium áron, mint egyes német márkáknál divat. Az eF01 önmagában is eladható termék, nagyjából azt tudja, amire szükség van egy külvárosi parkolótól a belvárosi munkahelyig: 

A 18.6 kg-os bringa ugyan nem könnyű, de kényelmesen elfér az 5008-as csomagartójában (és valószínűleg a kisebb modellekben is), a 208Wh akkumulátor 30-40 km-re elegendő energiával rendelkezik, a maximális 20km/h tempóig rásegítve. Ez nagyjából kényelmes a kerékpárutakon, és nem sokkal lassabb, mint amennyivel az átlagos ingázó közlekedik a nyugati nagyvárosokban. Van világítás, csomagtartó, oldaltámasz, és ilyen ár mellett már csak egy ultrabiztonságos lakat kell mellé. Hogy jó vétel-e? Egy 10 milliós új autó mellé talán hasznosabb extra, mint valamilyen nagyobb képernyő, vagy bőrnek látszó műbőr kárpit, hiszen az idő a legdrágább erőforrás egy elfoglalt ember életében, és ez a kerékpár azt tud a legtöbbet spórolni. Nem beszélve arról, hogy 30km napi ingázás egészséges annak is, aki csinálja és annak is, aki nem szívja be az extra szennyezést a városban. 

Tovább
0

2018: Mivel lehetsz divatos? 2. rész



A kényelem és hatékonyság az idei év kulcsszavai, és ahogy az autóiparban a SUV-ok, a kerékpárok között is a terepre kismértékben alkalmas bringák lesznek egyre népszerűbbek. Miről is van szó?

1. Gravel kerékpárok

Gravel  zwift  kerékpár

A gravel kerékpár ránézésre egy közönséges országúti, gyakorlottabb szem könnyen ciklokrossz bringaként azonosítja, és igazából senki nem téved nagyot. Valahol a két kategória között lavíroznak ezek a kerékpárok, könnyebb terepre alkalmas 32-40mm-es, enyhén mintás gumikkal, komfortos geometriával, tárcsafékkel, és a széles áttételtartománnyal. Jogosan merül fel a kérdés, hogy ugyanezt tudja egy ciklokrossz gép is, minek az új kategória, biztos csak markting hablaty. Több cég is azonos vázzal készíti a kétféle típust, a legnagyobb különbség az áttételekben van, a krossz gépek gyakran 1x11-es, szűk tartománnyal bírnak, hiszen egy versenyen nincs kényelmes tempó. A gravelbike ezzel szemben - bár az USÁ-ban népszerű versenykategória - alkalmas olyan igazi csavargásokra elhagyott földutakon, ösvényeken, töredezett aszfalton, amikre korábban montit kellett vinni. A koskormányon többféle pozíció is felvehető, és az országúti kerékpárokhoz hasonló felépítés miatt megfelelően jó aszfalton alig lassabb, mint egy versenybringa. Kinek való? Szinte mindenkinek, akinek nem szerepel a céljai között a versenyzés, és szeret letérni az aszfaltról egy kis csavargásra. 

2. 28-as az új 23-as

Gravel  zwift  kerékpár

2013-ban az országúti kerékpárok standard gumimérete a 23mm volt, a könnyebb versenyzők pedig 21mm-es gumikkal mentek. 2015-ben kezdett a 25mm-es gumi teret hódítani, idén egyre több új versenykerékpáron 28mm-es gumi van. Mi történt?

A vastagabb guminak nagyobb az ellenállása és lassabb - tartotta magát ez az elv egész sokáig, tévesen. Valójában a kisebb nyomással üzemelő szélesebb abroncsok hatékonyabban gördülnek át az apróbb úthibákon, így ahol nem tükörsima az út, nem csak kényelmesebbek, de akár gyorsabbak is lehetnek. A kisebb nyomás és szélesebb felnik a korábban már említett tubeless- tömlő nélküli - rendszerek elterjedésének is kedveznek - így nem csak kényelmesebb, gyorsabb, de még defekttűrőbbek is ezek a kerekek. Nem utolsó szempont az sem, hogy a nagyobb volumenű gumikkal enyhébb terepre is le lehet menni, így még sokoldalúbbak lettek a versenybringák is, egészen iciri-piciri különbséget hagyva az országúti-gravel-ciklokrossz típusok között.

3. Hosszabb ruhák, rövidebb nyergek

Gravel  zwift  kerékpár

Aki idén divatos akar lenni, biztosan nem vesz fel combközépig érő nadrágot és bokazoknit. A trendi márkák nadrágjai, mezei, zoknijai egyre hosszabbak és egyre többet takarnak. Ennek a divatos megjelenésen túl az is oka, hogy a fedetlen testfelület légellenállása rosszabb, mint modern mezeké. A nyergeknél viszont a rövid lett a divat, a triatlonban már régóta elterjedt lecsapott orrú, széles nyergek egyre gyakrabban bukkannak fel más kerékpárokon is, néhány cég már a kerékpáros nadrágokat is átszabja az új üléshelyzet miatt.

4. Zwift és okosgörgők

Gravel  zwift  kerékpár

Tévé előtt görgőzni, vagy tespedni, ha esik az eső? Ez már a múlté, a kerékpár és triatlon sport legjobbjai is számítógép elé ülnek, ha edzeni akarnak. A legmodernebb okosgörgők pontosan mérik a leadott teljesítményt és a Zwift online felületéhez kapcsolódva számítógépes játékhoz hasonlóan lehet együtt kerekezni, versenyezni bárkivel a világ minden tájáról. A felület annyira addiktív, hogy néhányan már nem csak a téli hónapokban, esős napokon kapaszkodnak fel a görgőre, hanem a kinti tekerések helyett is inkább a pincében izzadnak. Motivációjuk érthető, a számítógépes edzés időben könnyen tervezhető, nincsenek autók, váratlan események, rossz idő és szembe szél. Ugyanakkor azért érdemes a legelvetemültebb szobakerékpárosoknak is kimozdulni néha, a pincében nem süt a nap és hamar el lehet veszíteni a kerékpárkezelési gyakorlatot. 

Tovább
0

bici

blogavatar

A kerékpározás nem csak Tour de France vagy fogyókúra. A kerékpározás közlekedés, sport, társasági esemény, de leginkább életforma.