Csak többet és gyorsabban kell tekerni, mint a többiek! Lehetőleg egy top csapatban...

A The Cyclists' Alliance (TCA) közzétette éves versenyzői felmérésének végleges eredményeit, amelyekből kiderül, hogy a versenyeken egyre nagyobb az aggodalom a biztonsággal kapcsolatban, és egyre nagyobb a különbség a World Tour-szinten és az alacsonyabb szintű csapatokban versenyzők között.

Míg a Women's WorldTour 15 csapatából megkérdezett versenyzők jövedelemnövekedést tapasztaltak, a felmérés szerint a többi versenyző között nagyobbak a jövedelmi különbségek, és több a fizetés nélküli versenyző. Az összes válaszadó 25%-a mondta azt, hogy nem kap fizetést vagy jövedelmet, ami némileg magasabb a 2022-es 23%-hoz képest.

 

A World Touron kívül versenyző válaszadók körében szélesebbek az egyenlőtlenségek, mivel 41% mondta, hogy nem kap fizetést. A WorldTouron kívüli versenyzők több mint 70%-a évi 10 000 eurónál kevesebbet keresett, ami a legtöbb országban kevesebb, mint a minimálbér - jegyezte meg a TCA.

"Az országúti kerékpársportban a World Tour és a kontinentális versenyzők közötti bérszakadék tovább nő" - állapította meg a teljes jelentés, mint a fizetésekkel kapcsolatos aggodalomra okot adó tényezőt.

"A fizetett és nem fizetett versenyzők közötti növekvő különbség megnehezíti a versenyzők számára, hogy egyenlő feltételek mellett versenyezzenek".

Az UCI 2023-ban 32 102 euróra (alkalmazott) / 52 647 euróra (önfoglalkoztató) emelte a női világcsapatok minimális fizetését 2023-ban. A bérstruktúrába bekerült egy neoprofi minimálbér is, amely 26 849 euró (alkalmazott) / 44 032 euró (önfoglalkoztató). A WorldTour válaszadói közül 34% mondta azt, hogy 50 000 €-nál többet keres, ami 11%-os növekedést jelent 2022-hez képest.

Fizetések, biztonság, élő televíziózás - A női profi peloton fő aggályai

Míg a válaszadók többsége "pénzügyi okokat" ismert fel arra, hogy a jövőben elhagyja a sportágat, 35%-uk a fizikai biztonság miatt aggódott, és sokan megjegyezték, hogy "a versenyzés túl veszélyes".

Idén számos versenyző tiltakozott a női és férfi versenyeken a biztonság miatt. Júniusban a CIC-Tour Feminin International des Pyrénées 2023 versenyt két szakasz után biztonsági aggályok miatt lefújták. Augusztusban a férfi mezőny a Vuelta a España 2. szakaszát késleltette egy nem biztonságos célba érkezés miatt, és a GC-időket 9 km-re az útvonal végétől vették fel.

A 2023 júniusában hatodik alkalommal elvégzett felmérés 31 ország és régió 140 profi női versenyzőjének véleményét képviselte, akik 56 kerékpáros csapatban és öt kerékpáros szakágban szereztek tapasztalatot. A válaszadók többsége három vagy több éve versenyzett a profik között. Ez az egyetlen olyan felmérés, amelyet évente végeznek a nemzetközi profi női kerékpársportban, és amely közvetlen mennyiségi és minőségi visszajelzéseket gyűjt a profi versenyzőktől.

A TCA már augusztusban közzétette az első eredményeket, és most összegezte, hogy a női profi kerékpárosok számára a legfontosabb kérdés az volt, hogy minden versenyző kapjon minimális fizetést. Másodsorban a válaszadók 58%-a jobb biztonsági protokollokat szeretne a versenyeken. A válaszadók 40-42%-a említette a változtatásra váró területeket, többek között a versenyek élő televíziós közvetítésének növelését, a támogató csapatok személyzetére vonatkozó szakmai normák betartását, valamint több versenylehetőséget a fejlődő versenyzők számára.

Sok versenyző felvetette, hogy nem rendelkeznek a munkájukhoz szükséges megfelelő felszereléssel, és maguknak kell fizetniük a felszerelésekért. Összesen 26%-uk mondta azt, hogy személyes pénzeszközeikből kellett fizetniük a csapat kiadásaként előírt tételeket, például az UCI vérvizsgálatokat vagy a kerékpárjavítást. Többen megjegyezték, hogy a csapat által biztosított felszerelés vagy ruházat "nem volt biztonságos", például a bukósisak.

"A World Touron kívüli versenyzők számára a szabályozás és a végrehajtás viszonylagos hiánya azt jelenti, hogy sok női élvonalbeli kerékpáros szerződéses kötelezettségeket teljesít, és ezért cserébe nem kap pénzügyi ellentételezést. Ami még rosszabb, hogy ezek a versenyzők a felmerülő költségek révén veszteséget könyvelhetnek el" - jegyezte meg a tanulmány.

Az UCI szabályzata előírja, hogy a WorldTour-csapatok minden versenyzőjének többféle biztosítással és nyugdíjbiztosítással kell rendelkeznie, a csapatok pedig az alkalmazott versenyzők számára biztosítják a juttatásokat, és gondoskodnak arról, hogy az önálló vállalkozók is hasonló juttatásokat kapjanak. A felmérés szerint az alkalmazott WorldTour-versenyzőknek csak 40%-a erősítette meg, hogy rendelkezik nyugdíjbiztosítással. "Ez arra utal, hogy a csapatok nem kínálnak az előírásoknak megfelelő szerződéseket" - áll a TCA zárójelentésében.

A felmérés azt is megállapította, hogy több versenyző használ ügynököket. Idén a versenyzők 32%-a kért jogi segítséget a szerződéstárgyalásokhoz, míg 9%-uk ügynöktől kapott tanácsot. Egy évvel ezelőtt a felmérésben részt vevő versenyzőknek csak 15%-a vett igénybe jogi segítséget a szerződésekhez.

A zárójelentés következő lépései a következők: "A TCA arra ösztönzi a női kerékpársport minden szurkolóját és érdekeltjét, hogy olvassa el és ossza meg a jelentésben foglalt megállapításokat. A TCA úgy véli, hogy a női kerékpársportban csak közösen lehet javulást elérni. A TCA az elkövetkező hetekben megkeresi az érdekelt feleket, hogy foglalkozzanak a jelentésben felvetett kérdésekkel."

Képek: Pixabay, Pexels.com

Létrehoztam egy Neked Könnyű facebookcsoportot is, ahol megbeszélhetjük a könnyű élet lényegét, a cikkek után felmerülő kérdéseket, edzést, fogyókúrát, táplálékkiegészítőket. Csatlakozz elsők között!