A kerékpárcsengő elvileg minden kerékpáron alapfelszereltség, gyakorlatban ez persze egyáltalán nem jellemző. Az alábbi japán videó alapján pedig biztos hasznos extra lehet, bár én hamar leszoktam róla, mert úgy vettem észre, hogy a budapesti gyalogos még a kerékpárúton sétálva is felháborodik, ha csengővel jelzem, hogy jövök. Vagy lehet, hogy most már működne?
A taiwani Giant Bicycles 1000 darab "Emergency Edition", azaz vészhelyzeti, merevfarú montit adományozott Japánnak. A kerékpárok kialakításának elsődleges szempontja az volt, hogy a földrengés érintette területen dolgozó segítőknek a lehető leghasznosabb eszközt adjanak.
Ezeket az egyedi bringákat a helyi polgári védelmi egyesületek és önkéntesek kapják, hogy a nehéz terepen és sérült utakon is elérhessék a más járművekkel megközelíthetetlen területeket. A limitált széria a Giant Rock sorozaton alapul, és elnevezése "Special Edition Quake Reconstruction" lesz. Hogy a vészhelyzetre készített bringák vizuálisan is tükrözzék a célt, messziről látható sárga fényezést kapnak, és matricát, mely küldetésüket jelzi. A kerékpárokat teljesen összeszerelve, első rugóstaggal, 26-os off road kerekekkel, hátsó csomagtartóval és világítással. A földrengés után a Giant azonnal gyártásba vette az egyedi kerékpárok gyártását, az érintett régiókba a kiszállítás április végén kezdődik.
Kerékpáros szemmel abszolút célszerszámról beszélünk, hiszen rendkívül egyszerű és olcsó alkatrészekből építkező kerékpárként a munka jellegű feladatnak kényelmesen megfelel, és bár Japánban talán ez fel sem merül, az értéke miatt sem kell attól félni, hogy ellopják őket.
Létezik egy olyan ország, ahol a technológiai fejlettség messze meghaladja a Nyugat-Európában megszokottat, a kerékpár mégis a legfontosabb közlekedési eszközök közé tartozik. Ugyanebben az országban az emberek becsületességére vállalatokat lehet építeni, bár bűnözők, vandálok léteznek, de ez nem általánosan elterjedt viselkedés a fiatalok körében, hanem deviancia.
A kerékpárok nagy száma és szerte-szét szabadon hagyása azonban ott is gondot okoz, és mivel Japánban - mert természetesen megint róluk van szó - a városokban a terület a legdrágább erőforrás, nem is tűnik annyira elvetemült ötletnek az automatizált föld alatti mélygarázs kerékpárok számára. Használatuk több előnnyel jár: rendezett helyen és módon tudnak tárolni sokszáz kerékpárt, ezeket a kerékpárokat nem teszi tönkre az időjárás, és a vandálok, tolvajok sem tudnak kárt tenni benne.
Az Eco Cycle nevű szerkezetet a Giken gyártja, használata a felhasználó szemszögéből elég egyszerű. Regisztrál a cégnél, kifizeti a 2600 yenes havi parkolódíját (1300-at, ha még diák), és a 1950mm-nél rövidebb, és 1250mm-nél alacsonyabb kerékpárját pár másodperc alatt leküldheti a gép gyomrába. A kerékpár elővarázslása a legtávolabbi helyről sem több, mint 10 másodperc. Egy henger 144 kerékpárt tárol, és minimális helyet foglal a felszínen. Feltehetően ilyet Budapesten 2050, azaz a négyes metró átadása előtt nem fogunk látni.
Vasárnap, rossz idő, és csak unalmas sorozatok mennek a TV-ben. Szerencsére az interneten ilyenkor is találni gyöngyszemeket, mint például a lenti kerékpáros film. A 12 perces videó egy amerikai rendező és 11 barátjának útját mutatja be Tokiótól Osakáig egy japán üzletember vezetésével, aki édesapja olimpiai pályakerékpárját hajtja. Nem hagyományos országútis kerékpárosok az amerikaiak sem, hanem egysebességes, varázslatos bringákkal győzik le a japán hegyeket, alszanak híd alatt, vagy látogatják meg a híres keirin versenyeket. A filmet a világ minden táján bemutatták különböző fesztiválokon, és íme eljutott hazánkba is. Inspiráló, lenyűgöző és szórakoztató. Kellemes vasárnapot mindenkinek!
A japán katasztrófa egészen hihetetlen még mindig, egy olyan eseményláncolat, amit senki nem szeretne átélni. A szigetország lakossága példamutatóan viseli a csapásokat, elég az atomerőmű személyzetét említeni, vagy azt, hogy a lakosság fosztogatás, lázongás nélkül, fegyelmezetten várja a segítséget. A japánok azonban nem csak fegyelmezettek, hanem a szívük is helyén van. Egy 83 éves hölgy, miután meghallotta a cunami riadót, kerékpárra pattant, és úgy menekült a hullámok elől. Elképesztő, hogy abban a korban, ahol egy átlag magyar (kelet-európai) már járni sem bír, ez a hölgy kerékpáron képes tovaszáguldani. Lélekjelenlét és jó fizikai állapot - remélem nekünk is jut ennyi idős korban!
Íme a CNN riportja.