Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA
bici

A 29-es csapdája - kiürültek a boltok, bajban a kereskedők



A 29 collos montik néhány éve még csak amerikai kísérletezgetések voltak a 27,5-ös próbálkozások mellett, afféle divathóbortnak tűnt. A hagyományos, 26-os montik továbbra is uralták a piacot, hiszen minden nagy gyártó emellett tette le a voksát az elmúlt évtizedekben.

Az anyagtechnológia fejlődésével azonban lehetségessé vált az erős, könnyű 29-es kerék gyártása is, így elhárult az az akadály, ami miatt a kisebb kerekek lettek a "szabványosak". A nagy kerék rengeteg előnnyel jár, és ezt az amerikai kerékpárgyártók fedezték fel újra maguknak. Az óceánon túl már nem az a kérdés, hogy mekkora kerékméretű bringát vegyenek, hanem hogy hol. A készletek ugyanis apadnak.

Legyen szó drága karbon egysebességesről vagy pár száz dolláros kezdőmodellről, a kereskedők és a gyártók alábecsülték az igényeket, és egyre több bolt panaszkodik ellátási nehézségekről. A szezon ugyanis nehezen indult, így sokan nem rendeltek elég kerékpárt, most pedig egymás elől vásárolják fel a gyártók megmaradt darabjait. A Scott, Specialized karbon bringák különösen népszerűek, és persze az úttörő Fisher sem panaszkodhat. A problémát az okozza, hogy korábban főleg kis amerikai cégek gyártottak csak ilyen bringákat, azonban a divat felkapta a nagykereket, és bár a komolyabb cégek is gyorsan szállnak be az üzletbe, egyszerűen nem tudnak eleget gyártani belőle hirtelen.

Felmérések szerint a jelenlegi montieladások 23%-a már 29-es az USÁ-ban, ami különösen azért számít soknak, mert tavaly 9%-on álltak. Ezeknek 56%-a volt 1000 dollár alatt, tehát egyre népszerűbbek az olcsó modellek is.

A Trek szerint a hiány nem meglepő, hiszen az általuk birtokolt Fisher-t leszámítva, a többieknek nem sok tapasztalatuk van a gyártásban, így azt is nehéz volt felbecsülni, hogy mennyivel nő a kereslet. A Scott például 2011-es évtől árul 29-est, de rögtön 5 modellt. Szerintük nagyban fogadtak a piacra, de mégsem elég nagyban - ugyanis eladatlan kerékpárjuk már nincsen, igazán már a szezon indulásakor se volt elég. A Specialized már néhány szezon óta ott van a szegmensben, jelenleg 30 modellt kínálnak nagykerékkel, ennek ellenére az alumínium Epic, valamint a karbon modellekből náluk is hiány van. A Giant sem régi szereplő a piacon, de a siker őket is meglepte: az első évben 30%-os részesedést ért el a 29-es modell.

A nagykerekűek azonban közel sem készülnek annyiféle formában, mint a korábbi 26-osok, és nem csak a gyártási kapcitások miatt. A karbon és jobb minőségű alu és acélvázas merevfarúak mellett főleg a 10-12 cm-es rugóúttal rendelkező modellekre van igény, közte és ezenkívül nincs akkora felhajtás. A hosszabb rugóutas bringáknál még mindig a 26-os tűnik a jobb megoldásnak, ahogy az alacsonyabb kerékpárosoknak és a súly miatt aggódóknak is. Érdekes az is, hogy bár a nagyok az idén törtek csak be igazán a piacra, a manufaktúraszerűen működő kis amerikai cégek ennek máris örülnek. Az ok egyszerű: a nagy cégek kampánya még erősebben irányítja a figyelmet a kategóriára, és így az ő eladásaik is nőnek.

Érdekes lenne megtudni, hogy itthon hogy áll a piac, valaki esetleg? Ha valamiért eltörne a montim váza, az biztos, hogy én már csak 29-est vennék, igaz 185 cm-es magassággal ez logikusnak is tűnik, a nagykerék-nagyváz mégiscsak arányosabb alattam.

Tovább
0

217.433 sérülés - veszélyes a montizás?



14 év alatt összesen 217.433 amerikai montis került kórházba, kerékpározással összefüggő sérülés miatt. Ennyire veszélyes lenne ez a sport?

 

Az American Journal of Sports Medicine legutóbbi számában Lara B. McKenzie amerikai kutató leíró epidemiológiai tanulmányában az 1994-2007 között sürgősségi osztályon ellátott kerékpárosokról készített retrospektív tanulmányt. Korábban csak a professzionális sportolókat vizsgálták, ám a mindenre kiterjedő számítógépes nyilvántartások segítségével betekintést nyerhetünk rekreációs céllal sportoló, azaz hobbibringások területére is. A tanulmány egy 4624 esetből álló mintát használt becslési alapként és a változók összevetése alapján 217.433-ra becsülte a montis sérülések számát az említett időszakban, ami évente 15.531 ellátást jelent. A csúcs év 1995 volt, 23.177 sérüléssel, míg 2007-ben már csak 10.268 eset történt a számítások szerint, ami 56%-os csökkenés. A leggyakoribb sérülés a csonttörés és vállsérülés. A legveszélyeztetettebb korosztály a 14-19 évesek, és meglepő módon több nő került arányaiban kórházba, mint férfi.

Érdekes kérdés lenne, hogy a javulás a technikai fejlődésnek köszönhető, vagy a számítógépes játékok elterjedésének? Mindenesetre itthon nem sok középiskolás korú fiatalt látni nyeregben, és a lányok nagyobb részénél is inkább ciki, mint menő a kerékpározás.

A képen: Két kerekű járműveken leggyakoribb sérülés a kulcs csont törése, mely kerékpáron a kéz tartás miatt következik be, downhilleseknél és motorosoknál gyakran a sisak töri el a vékony csontot.

Tovább
2
12
»

bici

blogavatar

A kerékpározás nem csak Tour de France vagy fogyókúra. A kerékpározás közlekedés, sport, társasági esemény, de leginkább életforma.