Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA
bici

Defektjavítás egyszerűen



Felmérések szerint a rendszeres, közlekedési célú kerékpározást legtöbben a gyakori defektek, és az ebből adódó kellemetlenségek miatt hagyják abba. Ez a mondat jutott eszembe, amikor utoljára éppen belsőt cseréltem defekt miatt. Mi a teendő, mi szükséges a javításhoz és hogyan lehet csökkenteni a kellemetlenség esélyét is?

Tovább
0

Ne vidd túlzásba a szerelést - 10 top tipp



A kerékpár karbantartása részben otthoni, részben szervíz feladat, de gyakorlottabb, ügyesebb vagy kiváncsibb bringásoknak ez sem okozhat gondot. Mielőtt a részletekbe mennénk, egy fontos megjegyzés: koszos környezetben, csorba, sérült szerszámokkal, kapkodva ne álljunk neki összesarazott kerékpárt javítani.... Íme a 10 jótanács, aminek betartásával töredékére csökkentheted a fenntartási költségeket. Lányok is elkezdhetik!

1. Ne vidd túlzásba: a túlfújt kerék legalább annyira lehet oka egy defektnek, mint a lapos. Egy túlhúzott csavar könnyen törést okozhat, vagy maga is eltörik. Ha karbonnal dolgozol, és nincs sok gyakorlatod, használj nyomatékkulcsot. A túlzottan beolajozott-zsírozott alkatrész vonzza a koszt, extra kopást idézve elő.

 2. Az alábbi sorrendbe dolgozz a bringán: mosás, törlés, szárítás, olajozás, állítás. Egy koszos, elhanyagolt kerékpárt nem lehet pontosan beállítani.

3. Csak a szakmai feladatokért fizess: egy egészen kis nyolcast te magad is kiszedhetsz a kerékből, az internet tele van oktató videókkal. Ugyanígy, egy fékpofa beállítása is csak türelmet igényel, szakszerámot nem.

4. Figyeld a kopásra utaló jegyeket: ha felniféked van, akkor a felni falát, ami egy idő után elvékonyodik, a legtöbb felnin van kopásjelző. A fékpofát, ami félrekophat, a lánckereket, ami hegyessé válik. Az időben cserélt alkatrész balesetmegelőző hatású, és költséghatékony.

5.Cseréld le a kopott bandázst vagy markolatot: 1-2000 forintért újszerűvé varázsolhatod a bringát. A jobboldalon óra mutató járásának megfelelően, baloldalon fordítva kell feltekerni, a kormány közepétől a vége felé haladva.

6. Ne ellenőrizd a csavarokat minden alkalommal: ezzel ugyanis a végén olyan szorosra húzod őket, hogy az egyes ponton leírtak léphetnek életbe: törés, deformálódás. Egy év alatt akár egy teljes fordulatnyit is beljebb megy a csavar, ha mindig ráhúzol egy kicsit.

7. Takarítsd le a fékport: a fékpofákon, felnin, gumi szélén megülő fékpor szép lassan koptatja az alkatrészeket finom méretének köszönhetően, szabadulj meg tőle rendszeresen.

8. Teljesen halkítsd le a bringád: a láncon kívül a váltó görgőket is érdemes szétszedni, takarítani és olajozni. Miután meg vagy vele, töröld le a fölösleget, ne gyűjtse a koszt.

9. Szabadulj meg a szigszalagtól: a hanyagul szigszalaggal rögzített kilométeróra kábel, a gyorskötözővel javított kulacstartó, és más ideiglenes megoldások kora lejárt. Rakd rendbe egyszer, és nem kell szégyellned a lustaságod.

10. Soha ne rakd el koszosan a bringád: talán ez az, ami a legnehezebb, és nekem is alig-alig sikerül betartani. De nincs is rosszabb annál, mint a rászáradt sár, kosz, aminek letakarítására legközelebb nem lesz időd, és eszi majd az alkatrészeket. A tisztítás igénye még inkább hangsúlyos az országúti kerékpároknál, ahol egészen kicsi kosz is zavarja a működést, és rosszul is néz ki.

Tehát mosni, időben javítani és a bringa örök élet meg egy nap.

Tovább
0

Győzd le a rossz időt fejben!



Az elmúlt napokban észrevehetően csökkent a bringások száma, az első őszi eső elmosta az újoncok jó részét, és a tapasztaltabb ingázók közül is szedte áldozatait. A korábbi kellemes, rövidnadrágos testmozgásba bezavar a hideg, a csapadék, a korai sötétedés, és ez már nem mindenkinek éri meg. Sokan vagyunk azonban, akik kitartunk, és talán legalább ennyien, akik vacilállnak, elsősorban nekik szólnak a lenti sorok.

A kerékpározás, legyen szó sportról vagy közlekedési eszközről, lehet nagyon felemelő (amikor reggel először süti a nap a hátadat a Duna mellett), és lehet nagyon kellemetlen is, amikor elkap az eső, vacogsz, vagy a kifáradtsággal küzdesz a szembeszélben. Ezek a kihívások azonban könnyen kezelhetőek, megfelelő felszereléssel, elsősorban a ruházatra értve, és rendszeres edzéssel az erőnlétet illetően. Ha azonban erősek vagyunk, és a téliruhákat is beszereztük időben, akkor is visszataszító lehet, hogy a jégvirág miatt nem tudjuk az ablakon keresztül ellenőrizni, hogy esik-e vagy fúj? 

téli tekerés

A fizikai felkészülés mellett a mentális beállítódás legalább olyan fontos, ha az év kellemetlenebb hat hónapjában sem szeretnénk letenni a kerékpárt, és felvenni a kilókat és tunyaságot. A titok a kontroll. Az érzelmeket kell kordában tartani, és a jelenben kell tudni maradni. A vizualizáció, és más technikák is segíthetnek, de a legfontosabb a beállítódás marad. Nem szabad a negatív gondolatoknak teret engedni. Lehet, hogy esik az eső, hideg van, és a szembeszélben még 40 kilométert kell megtenni, de gondolj arra, hogy akkor is azt csinálod, amit te választottál. Gondolj a teljesítményre, amit elérsz, és ne feledkezz meg arról sem, hogy mekkora kudarc lenne, ha feladnád, és segítségre várva vacognál egy büfében.

A következő fontos lépés a fókusz, a pillanatban maradás érzése. Ha nagyon rossz az idő, inkább gondolj arra, hogy milyen technikával tekersz, próbáld a kör-körös hajtást finomítani, érezd az izmaid mozgását, megfeszülésést és elernyedését. Ha erős a szembeszél, próbáld ellazítani a felsőtested, kísérletezz a kényelmesebb, aerodinamikusabb pozícióval, és ne harcolj a széllel. Erősebb, kár megfeszülni. A vizualizáció is segíthet, de ilyenkor ne a gőzölgő csülökre, vagy meleg zuhanyra gondolj, mert az hamar megöli a motivációd. Gondolj a problémára, ami ott van és meg kell oldani. Ha a hideg zavar, akkor próbáld elképzelni, hogy a hideg egy áramlás, ami tör fel a lábaid felől. Kontrolláld az áramlást, próbáld fejben lenyomni a hideg érzést a lábad felé, és érezni a meleget felül. Ez a magyar agynak kissé furcsa lehet, nem szoktunk mi hozzá az "amerikai" jellegű sikerorientált gondolkodáshoz, de most ez a kulcs. Befolyásold az agyad, ami egyes profik szerint a legerősebb izmunk.

Bár lehet és kell is rossz időben edzeni, nem javaslom, hogy ezt kötelezően tedd. Amatőr szinten, ha az előírt 3 órás alapállóképességi edzés tervezett idejében 5 fokos eső esik, akkor jobban jársz, ha az egészséged érdekében tekersz másfél órát görgőn, elmész uszodába, vagy törzsizmokat erősítő gyakorlatokkal ütöd el az időt. Ugyanakkor néha ki kell menni akkor is, ha már induláskor rosszul néz ki az ég alja, és be kell vállani a kellemetlenséget. Egyrészt gyakorlással a komfortzónád határaid tudod kitolni, másrészt lehetőséged nyílik a táplálkozási, öltözködési és hidratációs igényeid is felmérni, vonatkoztatva ezt hidegre, és extrém melegre. Ha eljön az év versenye, ami sokaknak például a Balaton Maraton, akkor ne legyen probléma, ha 15 fok van és szemerkél vagy 35 és éget a nap. Ha erre készülsz egész évben, akkor minden eshetőségre fel kell fejben is készülni - ez lesz a te előnyöd a többiekkel szemben. De vonatkozik ez az ingázókra is, közepesen kellemetlen időjárás az év nagyrészében lehet, ne emiatt kelljen visszaülni a kocsiba minden második nap.

Végül néhány ötlet, hogyan győzheted le a kínokat:

- akkor is menj ki néha tekerni, ha az időjárás rossz. Meg fogod szokni.

- a melegben vagy hidegben edzés segít a testhőmérsékleted szabályozásának fejlesztésében. A versenyeket nem hagyhatod ki azért, mert épp nem 20 fok van és fátyolfelhős ég.

- jegyezd meg, hogy milyen öltözék, táplálék és folyadék esik a legjobban az adott körülmények között, így ideálisabb körülmények között tudsz menni, amikor nagyon kell.

- gondolj a pillanatra, amiben vagy, ne kalandozz el túl messzire.

- az egyetlen gondolatsor, amit megengedhetsz magadnak, az az, hogy mennyire jó érzés lesz teljesíteni, és mennyire csalódás, ha nem sikerül

- ne feledd, a közhiedelemmel ellenétben, minden ellenszélből lesz hátszél, és minden emelkedő után lesz lejtő. 

- a kellemetlenséget egy tárgynak vizualizáls, amit le tudsz csökkenteni akarattal.

További kellemes bringázást az újonnan kitágított komfortzónádban!

Tovább
0

Ne kínozd magad - a városi kerékpározás alapjai



Ma reggel a szokásosnál is több bringással futottam össze a megszokott útvonalamon, és még jobban szemet szúrt, hogy sokan  - talán figyelmetlenségből - saját magukat kínozzák a kerékpáron. Rosszul beállított, csörgő-zörgő szerkezetekkel küzdenek, miközben pár perc alatt többet lehet rajtuk javítani, mintha új teszkós bringát vennének. A következő sorokban tényleg csak a legalapvetőbb dolgokről írok, ha más nem, a hasonló problémákkal szembesülő kollégáknak érdemes megmutatni.

1. lépés

Fújd fel a bringád kerekét. Gyerekkoromban sokat mosolyogtam a falusi bácsikon, akik szinte felnin tekertek, annyira lapos volt a kerék, de ahogy kisütött a nap, előkerültek a laposgumis bringák a városban is. Hogy miért kell keménynek lennie a keréknek? Egyrészt kisebb a gördülési ellenállás, azaz könnyebben gurul, gyorsabban lehet vele haladni. A gumi oldalfalán általában megtalálható az ajánlott nyomásérték bar vagy psi adatokkal, mivel mindkettő fel van rajzolva a pumpákon is, ezért ennek beállítása nem okozhat gondot. Autószelepes gumikat a benzinkúton 3-4 barig simánlehet fújni, és más szelepekhez is van átalakító a bringaboltokban, ez pár száz forintos nagyságrendű alkatrész. Kézipumpával addig érdemes fújni, amíg ráülve éppen csak egy kicsit lapul be a gumi, a legjobb persze a saját állópumpa, ez 5-10.000 forint. A másik ok, hogy a kerékpározást legtöbben a defektek miatt hagyják abba. A lapos gumi vonzza a defektet, könnyebben áll bele a fémhulladék is, meg a kátyúkban is becsípődhet a belső. Tehát pumpálni azt mindenképpen kell.

2. lépés

Emeld fel a nyerget. Rengeteg bringás jár teljesen leeresztett nyereggel, ami egyrészt rontja a tekerés hatákonyságát, hiszen az izom nem tud teljes úton dolgozni, másrészt terheli az izületeket. A helyes beállítás nagyjából az, ha a sarkad a pedálra rakod, és alsó állásban pont ki tudod nyújtani a lábad, anélkül, hogy a nyeregből le kéne csúszni. Ez elég magas lehet elsőre, az biztos, hogy nem fogod tudni letenni a lábad, ha függőlegesen áll a kerékpár, de mivel nem egy 200 kg-os motorról beszélünk, a bringa megdöntése nem okozhat gondot. Kontrolláld te a bringád, ne a vas vigyen téged. De ez egy későbbi pont. Első körben próbálj meg emelni 1-2 cm-t, hogy magabiztos maradhass, egész addig, amíg az ideális nyeregmagasságot el nem éred. A nyeregmagasság a váz és a nyeregcső találkozásánál egy bilinccsel állítható. Minden nyeregcsövön van egy jelzés, hogy meddig lehet kihúzni, amit be kell tartani, különben eltörhet a váz az extra terhelés miatt. Tapasztalat, 20 éve már cseréltem emiatt fél éves bringán vázat.

3. lépés

Olajozd be a láncot. Ideális esetben speciális láncsprével, kényszermegoldásnak a műszerolaj is megfelel, legkényszerebb megoldásnak meg bármilyen olaj. A lánc nem véletlenül a legelterjedtebb meghajtási forma, hatékonyságban még semmi nem vette fel vele a versenyt. Persze, csak ha megfelelően kenve van, a rozsdás, nyikorgó, akadó láncra ez nem igaz. Ha már kezedben a kenőanyag, akkor rakj pár cseppet a váltógörgők tengelyére is, illetve ahonnan nyikorgást hallasz (kivétel a fékbetét...).

4. lépés

Ha felemelted a nyerget, kezdj el normálisan tekerni. Telitalppal, sarokkal nem lehet hatékonyan hajtani a kerékpárt. Ha szeretnél a legkisebb energiabefeketetéssel tekerni, akkor a talpad eleje legyen a pedálon, a pedáltengely vonalában a talpad legszélesebb részével. Ez igényel kis gyakorlást, nyilván könnyebb egy klipszel vagy patentpedállal, de első körben elég nagyjából elhelyezni a lábat, a sarokhajtáshoz képest máris sokat spórolsz.

5. lépés

Eljött az ideje, hogy a normálisan felpumpált, ideális magasságból, helyesen tekert bringád felett átvedd a kontrollt. Működjön a kerékpár a tested meghosszabításaként, ne egy olyan vasdarabként, ami irányít téged. Amiket érdemes gyakorolni, hogy egyre kisebb sebességgel egyensúlyozni, hogy akár pár másodpercig a helyben állás is menjen. Az első kerék felemelése is fontos, hirtelen gödör, útpadka, úthiba esetén ha már az első kereket egy kicsit fel tudod emelni, és tehermentesíteni, az esést vagy a leszállást majdnem biztosan megúszod, a hátsó kerék már átmegy mindenen. Persze annak is lehet segíteni, ha az első kerék átjutott az akadályon, akkor felállva, kicsit előre dőlve levenni a teher egy részét a hátsóról. A kontroll fontos eszköze a fék. Ne félj az első féket húzni, sok bringán látom kikötve. A fékhatás nagyobb része jöhet előlről. Ha fékezel, hajolj le, húzódj hátra, így elkerülheted a kormány átugrását vészfékezés esetén is.

6. lépés

A kerékpár szakszerű beállítása. Nagyrésze otthon is elvégezhető, az internet teli van útmutatókkal. Tényleg csak az alapok: kerék ne lötyögjön, fék fogjon, fék pofák normálisan álljanak, a váltó használható legyen, a nyereg nagyjából vízszintes. Kerékpárszervízben is el lehet végeztetni, legtöbbször 1-2 heti BKV bérlet áráért, és cserébe egész évben lehet napi pár kilométert menni anélkül, hogy 30 méteres körzetbe mindenki a te bringád csikorgását, nyekergését hallgatná. Nem zavaró, inkább ciki, főleg egy fiatal férfi alatt... 

+1. lépés

Ha szürkület után is használod a bringád, akkor mindenképpen legyen rajta lámpa. Ez elemmel együtt olyan 1500 forinttól induló befektetés. A többi kresz tartozék sem értelmetlen teljesen, de a lámpa kiemelten fontos. Ezenkívül nem árt, ha van nálad egy minipumpa, tartalék belső, gumiszerelő műanyag, és egy mini szerszámkészlet. Ezekkel gyakorlatilag nagyobb túrát is bevállalhatsz, a befektetés itt is kb 3000 forinttól indul (egy ezresért van pumpa, belső 500, gumiszerelő 3-400, miniszerszám 1500-tól). Ha még ezenkívül sisak, kesztyű és szemüveg is van rajtad, akkor már be is léptél az igazi kerékpárosok táborába, innen már csak egy lépcső, hogy az edzéseket is elkezd....

Tovább
7

Kerékpározás vízen, mezei montival



Hétköznapi józan ésszel nehezen felfogható, hogy lehetséges a víz felszínén kerékpározni, na de tegye fel a kezét, aki teljesen érti a táguló világegyetem elméletének minden részletét, pedig az is a "hétköznapi" tudás része.

A lenti kisfilmben amerikaik mutatják be, hogy semmi sem lehetetlen, bár azért vannak fenntartásaim azzal kapcsolatban, hogy a nemesgáz töltet a gumiban valóban számít-e bármit is. A vizen kerékpározás egyébként nem világújdonság, többen is bemutatták már különböző távon, de azért az is kiderül a videóban, hogy annyira azért nem egyszerű a mutatvány...

Tovább
0
«
12

bici

blogavatar

A kerékpározás nem csak Tour de France vagy fogyókúra. A kerékpározás közlekedés, sport, társasági esemény, de leginkább életforma.