A májusban kezdődő háromhetes körverseny már az idén is lenyűgöző volt, és a lenti videó már most kedvet csinál a jövő évi versenyhez. Több hegyi szakasz újra Budapesttől pár órányi autózásra lesz, bízom benne, hogy az idén is kijutunk, és néhány hágót még a verseny előtt meg tudunk mi is mászni, persze könnyített áttételekkel...
Alberto Contador nem tudott hibázni ezen a Girón, és másodszor is megszerezte az összetett győzelmet, kiegészítve 3 Tour és egy Vuelta elsőségét. Ahogy 2010-ben is, a Giró idén is magasra helyezte a lécet az izgalmakat illetően, mindezt azzal együtt is, hogy Contador durván uralta az egész versenyt. Az összetett első öt helyezett állása ma már nem változott, a spanyolt Scarponi, Nibali, Gadret és Rodrigez követi, akik mind nagyszerű versenyt produkáltak. Csak bízni tudok abban, hogy az idei Tour nem fullad a tavalyihoz hasonló unalomba, és Schleck, Basso meg tudják szorongatni Contadort.
A spanyol versenyző egyik ismérve, hogy kerüli az angol interjúkat, mivel nem szeretné, hogy félreértsék, de a Cyclingnews-zal kivételt tett, így mi is meghallgathatjuk, mit gondolt a 6-ik nagy győzelméről:
Egy link, ha nem megy a videó, itt.
Manapság a profi kerékpározás Alberto Contadorrról szól, ő az egyes számú favorit, a legerősebb játékos, és a korábbi nagy győztesekhez hasonlóan a leginkább megosztó személyiség, amit a sportpolitika is erősít.
Alberto Contador az amerikai Armstronghoz hasonlóan, nagyon erős PR tevékenységet folytat a közönség szimpátiájának elnyeréséhez. Bár fizikai erőfölénye megkérdőjelezhetetlen, hiszen minden eddigi kihívóját a földbe döngölte, megítélése korántsem a nagy bajnok csodálatos képéhez hasonlít. A tavalyi doppingvádak csak megerősítették a korábban őt körüllengő pletykákat. Ha valaki sokkal erősebb a többeiknél, és olyan ikonokat aláz meg a hegyen, mint Armstrong, az előbb-utóbb szembesül a doppinggyanúval. Az ő esetét az teszi pikánssá, hogy míg másokat a pozitív próba után azonnal felfüggesztenek de legalábbis a sajtóba kerül az ügy, az ő vádja csak jóval a Tour de France után derült ki, és akkor is mindenféle magyarázaok mellett. Nem feladatunk megítélni, hogy valóban doppingvétséget követett-e el, az is lehet, hogy igen, meg az is, hogy nem. Azonban ahogy az ügye pattog a különböző szervezetek között, az eléggé gyanús. A nemzetközi szövetség eltíltaná, a spanyol felmentette. A végleges döntést először tavaszra, a Giró előtti időpontra ígérték, majd lett belőle Tour előtti dátum, most pedig ott tartunk, hogy Tour után.
Ez különösen azért érdekes kérdés, mert ha a vétséget valósnak találják, akkor a történelemben egyedülálló módon, egy lebukásért rögtön két Tour győzelmet vesztíthet, plusz egy Girót is. Mert afelől nincs kétségem, hogy hiába a kedvencem Schleck, jelenleg kicsi esélyt látok arra, hogy ne Contador nyerjen negyedszer is.
Adva van tehát ez a kiemelkedő teljesítményű sportoló, aki sokak szemében szálka, hiszen ugye nem került a többi sportolóéhoz hasonló lezárásra ilyen vagy olyan módon, és aki tönkreveri a helyi nagy reménységeket, kivívva ezzel a közönség ellenszenvét. Ez utóbbit különösen nem értem, hiszen amellett, hogy szurkolunk valakinek, nem feltétlenül kell gyalázni, utálni az ellenfelet és annak bukását követelni. Nem így kell nyerni a kedvencünknek. Van azonban valami Contadorban, ami vonzza ezt a haragot.
És ez nem más, mint a közönség kegyének keresése, a győzelemtől való félelem, vagy legalábbis tartás. Az egész tavaly a Touron csúcsosodott ki, amikor Contador, kihasználva Andy Schelck támadás közbeni ügyetlenkedését és láncleverését, megszerezte vele szemben a győzelemhez vezető előnyt. A közvetítés közben én is szitkozódtam, hiszen technikai hiba közben nem illik így támadni, de hamar beláttam, hogy Alberto azt tette, amit tennie kell: ment a győzelemért. A szakasz után a sajtó és a közönség nagyobb része támadta őt ezért a húzásért, pedig nem egyedül ment, hanem aki tudott, csatlakozott hozzá, és különben is, technikai sport. Andy nem adta fel, a Tourmalet-ra komoly támadást indított, és senki nem bírta tartani vele a lépést, csak Contador. Kettejük csatája itt dőlt el, bár Andy magához képest nagyon gyors volt az időfutamon később, nem volt kérdés: a győztes Alberto Contador. Illetve várjunk csak, a szakaszt Andy Scleck nyerte! Valójában ez a győzelem egy alamizsna volt, amit Alberto átengedett neki, elindítva egy számomra rendkívül taszító szokást.
Contador nem csak átengedte a győzelmet a "vesztesnek", de jelezte is neki, hogy ezt tőlem kaptad, és ugye szent a béke? Contador így csökkenteni vélte a vele szemben kialakult ellenszenvet, hiszen a korábban kétesnek vélt műveletét itt jóvá tette, visszaadott abból, amit elvett. A Tour után jóval robbant a doppingügy, ami újabb mélységekbe taszította a spanyol népszerűségét hazáján kívül, és nem segített ezen a hónapokig tartó huza-vona a szövetségek részéről sem, ami a mostani infók szerint a Tour utánig biztosan eltart.
Contador eközben még tovább erősödött, és látszik, hogy nem bír magával. Éhes a győzelemre. Fölényesen vezet az összetettben, ami valószínűleg már nem változik a hátralevő két nap folyamán, és mégis támad, alázza ellenfeleit, ahogy egy igazi győztes képes csak rá. Minden megindulása, minden tiszta helyzet, ahol az egyébként szintén kedvenceim közé tartozó Nibali kap tőle, szimpatikus, hiszen versenyzőként a dolgát teszi. Ami mégis elrontja azt, hogy igazi hős legyen, mint a győzelemre éhes Merckx, Armstrong vagy Cipollini, az nem más, mint a szakaszgyőzelmek folyamatos átengedése. Mit akar ezzel? Hogy ő legyen az örök "második" bajnok? A közönség szimpátiáját akarja szerénységgel megnyerni? A mezőnyben akar lenne a nagy jótevő, aki annak adja a szakaszgyőzelmet, akinek akarja?
Nem jól van ez így! Egy győztes sportoló nyerjen, minden lehetséges módon, ha azt a taktika vagy az erőnlét kiadja. Azt még csak-csak megértem, hogy a volt segítőjét maga elé engedi, bár Riis, a Saxo Bank kapitánya helyében, aki a szponzorokat is hozza, nem lennék boldog, na de hogy mindenkit, aki tartja vele a lépést, ez már kicsit túlzás. Mi vár ránk így a Touron? Egy győztes, 10-szeres szakasz második Alberto, aki ugyan bárkit megverhetne, de mégsem teszi? Kedves Alberto! Kérlek szedd össze magad, legyél férfi, legyél győztes, a legnagyobb kerékpáros a 2010-es években, és ha legyőzöd kedvencem, Andy Schlecket, akkor ezt tedd férfi módjára, és ne osztogass jutalomfalatokat a végén. Köszönöm!
Tegnap azzal zártam, hogy a sprinterek hamarosan eltűnnek a mezőnyből, és ennek az oka nem más, mint a domborzat. A tegnapi utolsó sík szakasz után jönnek az igazi hegyek, ahol a gyorslábú legényeknek nem sok keresnivalója van, ha nem adják fel önként, akkor legtöbben az időtúllépés miatt távoznak majd.
Hogy pontosan miről is van szó, íme három adat: 1417, 10,1, 18. És még három: 1200, 11,9, 22. Az első szám a szintkülönbség, a második az átlagos meredekség, a harmadik pedig a legmeredekebb szakasz átlaga - azaz szombaton 2 Pilis és egy Mátra nehézségű emelkedő után két ilyen hegy vár a mezőnyre. Viszonyításképpen a magyarok körében népszerű Grossglockner (Kasereck) szakasza mindössze 863 méter szint, átlagos 6,3% emelkedővel és 14%-os maximummal. Sok sprinter és vízhordó már itt el fog vérezni, ha a nagyok nagyon megtekerik az elejét.
A bejegyzés megjelenésekor mi már valószínűleg Ausztriában leszünk, hajnali fél ötös indulással, és a mezőnyhöz képest fordított sorrendben mászunk, pénteken a Zoncolánt, majd délután nagy rohanás a GrossGlockneres szakaszra kocsival, szombaton fordítva, reggel Gross mászás, majd Zoncolan befutó, este haza. A Grosson már voltunk két éve, akkor a reggeli utazás után elég durvának tűnt, de azóta erősödtünk, így azzal kapcsolatban nincs félelmünk.
Egészen más a Zoncolan. Az 1200méter szintkülönbség nem is lenne olyan vészes, ennél több volt a Hegyek Pokla, na de az 120 és nem tizenkét kilométer alatt! A 11,9%-os átlagmeredekség nagyjából a Kékestető felé vezető út meredekebb szakaszait hozza, a 20-22%-hoz már a meredekebb budai kis utcák között kell keresnünk hasonlóságot, de egyik sem megy kilométereken keresztül felfelé. A Zoncolan a profi kerékpársport egyik legdurvább emelkedője, idén negyedszer kerül be a Giro útvonalába, tavaly itt dőlt el a Giro, Basso nem csak a szakaszt nyerte meg aznap, hanem az összetett versenyben is véglegesen élre állt.
Az idei évben kicsit korábban kerül sor erre a hegyre, és a három magyar igazság jegyében vasárnap is három elsőkategóriás hegy vár a bringásokra, köztük a Passo Giau, azaz Cima Coppi. Ezt már remélhetőleg a fotelből nézem otthon, izomláz nélkül, az utóbbira azonban elég kicsi esély van. Gyakorlatilag innentől kezdve nem is lesz sík szakasz, szinte mindig hegyre mennek, 1700-2100 méter magas, 8-10 százalékos első kategóriás hegyek váltakoznak naponta, csak az utolsó időfutamon marad el a gravitáció legyőzésének mámora, de az még messze van, egy teljes hét múlva.
A Zoncolánra visszatérve, a korábbi Contadoros cikkben már láthattunk róla egy videót, érdemes újra megnézni az edzésen használt áttéleket. Ez bizony nem a klasszikus 39/21, hanem 34/32, és a versenyen is 34/28-al mennek legtöbben. Megszokott ez nekünk, hiszen 34/27 elég elterjedt áttétel a hegyekben közlekedőknek, na de mi, földi halandók ezzel 10-12%-ra megyünk, nem 22-re. Az előzetes tervtől eltérően ide a CX bringával megyek, ami ugyan majd 12 kg, ellenben elől 30-as a kistányér, és hátul a 34-es monti racsni virít, miután hosszas gondolkodás után felraktam, kihagyva az országúti 27-es sort, mint opciót. Ha valamilyen okból hétfőtől nem lenne frissítés, akkor nem sikerült feljutni, de legalább tudjátok, merre kell keresni minket az árokban pihegve..
Már csak egyet kell aludni a nagy versenyig, és most nem a szentendrei Citycrossra gondolok, ahol én is indulok néhány tucat sorstárssal. A Giro d'Italia 94-ik kiadása Olaszország egyesítésének 150. évfordulójával esik egybe, így a taljánoknál holnaptól ez lesz a VV4 ottani megfelelője - az esemény, amit mindenki követ, és amiről beszélnek.
Az első napon egy rendkívül látványos csapat időfutam lesz, az Eurosport háromnegyed négytől közvetíti, és nagyjából minden nap három héten keresztül az aktuális napi eseményeket. Az első izgalmas hegyi szakasz 13-án, pénteken lesz, reméljük egyik élversenyző sem babonás. Hazánkhoz legközelebbi szakasz 20-án lesz a Grossglockneren a következő pénteken, ide megyünk mi is, másnap pedig a félelmetes Zoncolanra, amit a tegnapi Contador videón lehet megnézni. Még hó van, és nem kicsi, szóval a téli ruhát elő kell venni.
Nézzük kit kell figyelni, melyek a kiemelt mezek:
Maglia Rosa (EstaThe sponsor), rózsaszín trikó, az összetett első helyezettje, lesz rajta egy olasz trikolór csík az ország évfordulója miatt
Maglia Verde (Banca Mediolanum sponsor), zöld trikó, a hegyek királya
Maglia Bianca (Ministero dell’Ambiente sponsor), fehér trikó, a legjobb fiatal versenyzőn
Maglia Rosso (Passione Saint Gobain sponsor), piros trikó a leggyorsabb sprinteren
Az olaszok nem fukarkodnak a szimbólumokkal, a 150-es rajtszámot is kiosztották, ami jellemzően nem szokás, hiszen a csapat első emberének egyesre végződik hagyományosan a rajtszáma, kivétel, ha Olaszország ünnepel, és a csapat első embere az olasz bajnok. Giovanni Visconti, a Farnese Vini-Neri Sottoli vezére lett a szerencsés kiválasztott.
A verseny igazi esélyes a spanyol Contador (hacsak ki nem zárja az UCI menetközben), az olasz Nibali, de Mencsov, Scarponi is befuthat a rózsaszín trikóban. A táv 3524 kilométer, az Alpoktól az Etnáig sokféle kihívás vár az indulókra. Az utolsó szakasz időfutam, ez egyértelműen azoknak a versenyzőknek kedvez, akik sokoldalúak, így nem elég a hegyekben nyerni. A többi indulót a verseny honlapján lehet megtekinteni, nincs ugyan akkora sztárparádé, mint a Touron, de tavaly is sokkal érdekesebbnek bizonyult az olasz körverseny, és nincs kétségem afelől, hogy idén is jó lesz.
Aki hozzám hasonlóan egy irodában tengeti munkanapjait, a cyclingfans.com oldalon talál élő közvetítéseket a versenyről, néha nem árt egy IP cím változtató program, mivel a magyar IP címeket több szolgáltató visszautasítja. És végül ha valaki hiányolná az indulók listáját:
Acqua & Sapone
1 Stefano Garzelli (Ita)
2 Massimo Codol (Ita)
3 Claudio Corioni (Ita)
4 Alessandro Donati (Ita)
5 Ruggero Marzoli (Ita)
6 Vladimir Miholjevic (Cro)
7 Danilo Napolitano (Ita)
8 Cayetano José Sarmiento Tunarrosa (Col)
9 Fabio Taborre (Ita)
AG2R La Mondiale
11 Rinaldo Nocentini (Ita)
12 Julien Berard (Fra)
13 Mickaël Chérel (Fra)
14 Cyril Dessel (Fra)
15 Hubert Dupont (Fra)
16 John Gadret (Fra)
17 Ben Gastauer (Lux)
18 Yuriy Krivtsov (Ukr)
19 Matteo Montaguti (Ita)
Androni Giocattoli
21 Jose Rodolfo Serpa Perez (Col)
22 Emanuele Sella (Ita)
23 José Rujano Guillen (Ven)
24 Alessandro De Marchi (Ita)
25 Giairo Ermetti (Ita)
26 Roberto Ferrari (Ita)
27 Carlos José Ochoa (Ven)
28 Jackson Rodriguez (Ven)
29 Angel Vicioso Arcos (Spa)
BMC Racing Team
31 Alessandro Ballan (Ita)
32 Chad Beyer (USA)
33 Mathias Frank (Swi)
34 Martin Kohler (Swi)
35 Alexander Kristoff (Nor)
36 Mauro Santambrogio (Ita)
37 Johann Tschopp (Swi)
38 Danilo Wyss (Swi)
39 Simon Zahner (Swi)
Colnago - CSF Inox
41 Domenico Pozzovivo (Ita)
42 Manuel Belletti (Ita)
43 Sacha Modolo (Ukn)
44 Stefano Pirazzi (Ukn)
45 Filippo Savini (Ita)
46 Federico Canuti (Ita)
47 Simone Stortoni (Ita)
48 Gianluca Brambilla (Ukn)
49 Manuele Caddeo (Ita)
Euskaltel-Euskadi
51 Igor Anton Hernandez (Spa)
52 Daniel Sesma (Spa)
53 Miguel Minguez Ayala (Spa)
54 Inaki Isasi Flores (Spa)
55 Pierre Cazaux (Fra)
56 Francisco Javier Aramendia Llorente (Spa)
57 Jorge Azanza Soto (Spa)
58 Juan Jose Oroz Ugalde (Spa)
59 Mikel Nieve Ituralde (Spa)
Geox-TMC
61 Denis Menchov (Rus)
62 Carlos Sastre Candil (Spa)
63 Juan Jose Cobo Acebo (Spa)
64 David Blanco Rodriguez (Spa)
65 Giampaolo Cheula (Ita)
66 Dmitry Kozontchouk (Rus)
67 Fabio Andres Duarte Arevalo (Col)
68 Mauricio Alberto Ardila Cano (Col)
69 Rafael Valls Ferri (Spa)
HTC-Highroad
71 Mark Cavendish (GBr)
72 Marco Pinotti (Ita)
73 Patrick Gretsch (Ger)
74 Craig Lewis (USA)
75 Lars Ytting Bak (Den)
76 Frantisek Rabon (Cze)
77 Alex Rasmussen (Den)
78 Mark Renshaw (Aus)
79 Kanstantsin Siutsou (Blr)
Katusha Team
81 Filippo Pozzato (Ita)
82 Joaquím Rodríguez Oliver (Spa)
83 Danilo Di Luca (Ita)
84 Giampaolo Caruso (Ita)
85 Daniel Moreno Fernandez (Spa)
86 Luca Paolini (Ita)
87 Alberto Losada Alguacil (Spa)
88 Joan Horrach Rippoll (Spa)
89 Aliaksandr Kuchynski (Blr)
Lampre - ISD
91 Michele Scarponi (Ita)
92 Alessandro Petacchi (Ita)
93 Marco Marzano (Ita)
94 Diego Ulissi (Ukn)
95 Danilo Hondo (Ger)
96 Przemyslaw Niemiec (Pol)
97 Adriano Malori (Ita)
98 Daniele Righi (Ita)
99 Simon Spilak (Slo)
Leopard Trek
101 Daniele Bennati (Ita)
102 Dominic Klemme (Ger)
103 Thomas Rohregger (Aut)
104 Tom Stamsnijder (Ned)
105 Bruno Pires (Por)
106 Davide Viganò (Ita)
107 Fabian Wegmann (Ger)
108 Wouter Weylandt (Bel)
109 Oliver Zaugg (Swi)
Liquigas-Cannondale
111 Vincenzo Nibali (Ita)
112 Valerio Agnoli (Ita)
113 Eros Capecchi (Ita)
114 Mauro Da Dalto (Ita)
115 Tiziano Dall'antonia (Ita)
116 Fabio Sabatini (Ita)
117 Cristiano Salerno (Ita)
118 Sylvester Szmyd (Pol)
119 Alessandro Vanotti (Ita)
Movistar Team
121 David Arroyo Duran (Spa)
122 Marzio Bruseghin (Ita)
123 Andrei Amador Bipkazacova (Crc)
124 Vasili Kiryienka (Blr)
125 Pablo Lastras Garcia (Spa)
126 Sergio Pardilla Bellon (Spa)
127 Luis Pasamontes Rodriguez (Spa)
128 Branislau Samoilau (Blr)
129 Francisco José Ventoso Alberdi (Spa)
Omega Pharma-Lotto
131 Jan Bakelants (Bel)
132 Adam Blyth (GBr)
133 Francis De Greef (Bel)
134 Bart De Clercq (Bel)
135 Gert Dockx (Bel)
136 Olivier Kaisen (Bel)
137 Sebastian Lang (Ger)
138 Jussi Veikkanen (Fin)
139 Klaas Lodewyck (Bel)
Pro Team Astana
141 Roman Kreuziger (Cze)
142 Paolo Tiralongo (Ita)
143 Francesco Masciarelli (Ita)
144 Robert Kiserlovski (Cro)
145 Maxim Gourov (Kaz)
146 Josep Jufre Pou (Spa)
147 Fredrik Kessiakoff (Swe)
148 Evgeni Petrov (Rus)
149 Gorazd Stangelj (Slo)
Farnese Vini - Neri Sottoli
150 Giovanni Visconti (Ita)
151 Francesco Failli (Ita)
152 Leonardo Giordani (Ita)
153 Oscar Gatto (Ita)
154 Matteo Rabottini (Ita)
155 Luca Mazzanti (Ita)
156 Diego Caccia (Ita)
157 Andrea Noe' (Ita)
158 Davide Ricci Bitti (Ita)
Quickstep Cycling Team
161 Marco Bandiera (Ita)
162 Dario Cataldo (Ita)
163 Gerald Ciolek (Ger)
164 Marc de Maar (Ned)
165 Addy Engels (Ned)
166 Davide Malacarne (Ita)
167 Jérôme Pineau (Fra)
168 Kevin Seeldrayers (Bel)
169 Kristof Vandewalle (Bel)
Rabobank Cycling Team
171 Theo Bos (Ned)
172 Rick Flens (Ned)
173 Steven Kruijswijk (Ned)
174 Tom Leezer (Ned)
175 Tom Slagter (Ned)
176 Bram Tankink (Ned)
177 Jos van Emden (Ned)
178 Dennis van Winden (Ned)
179 Pieter Weening (Ned)
Saxo Bank Sungard
181 Alberto Contador Velasco (Spa)
182 Laurent Didier (Lux)
183 Volodymir Gustov (Ukr)
184 Jesus Hernandez Blazquez (Spa)
185 Kasper Klostergaard Larsen (Den)
186 Gustav Erik Larsson (Swe)
187 Daniel Navarro Garcia (Spa)
188 Matteo Tosatto (Ita)
189 Benjamin Noval Gonzalez (Spa)
Sky Procycling
191 Thomas Lövkvist (Swe)
192 Michael Barry (Can)
193 Kjell Carlström (Fin)
194 Dario David Cioni (Ita)
195 Russell Downing (GBr)
196 Davide Appollonio (Ukn)
197 Lars Petter Nordhaug (Nor)
198 Serge Pauwels (Ned)
199 Morris Possoni (Ita)
Team Garmin-Cervelo
201 Tyler Farrar (USA)
202 Julian Dean (NZl)
203 Jack Bobridge (Aus)
204 Murilo Antonio Fischer (Bra)
205 Christophe Le Mevel (Fra)
206 Cameron Meyer (Aus)
207 David Millar (GBr)
208 Peter Stetina (USA)
209 Matthew Wilson (Aus)
Team RadioShack
211 Yaroslav Popovych (Ukr)
212 Robbie McEwen (Aus)
213 Tiago Machado (Por)
214 Fumiyuki Beppu (Jpn)
215 Manuel Antonio Leal Cardoso (Por)
216 Philip Deignan (Irl)
217 Ben Hermans (Bel)
218 Robert Hunter (RSA)
219 Ivan Rovny (Rus)
Vacansoleil-DCM Pro Cycling Team
221 Matteo Carrara (Ita)
222 Borut Bozic (Slo)
223 Maxim Belkov (Rus)
224 Michal Golas (Pol)
225 Johnny Hoogerland (Ned)
226 Sergey Lagutin (Uzb)
227 Alberto Ongarato (Ita)
228 Mirko Selvaggi (Ita)
229 Frederik Veuchelen (Bel)