Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA
bici

Indul a ciklokrossz szezon hazánkban is a hétvégén!



A tavalyi nagysikerű Supercross sorozat szerencsére túlélte az első évét, így idén is rajthoz állhatnak a téli kerékpározás fanatikusai a hazai versenyeken. Október utolsó előtti vasárnapja 23-ára esik, ekkor találkoznak a "hagyományoknak" megfelelően először a versenyzők a kazincbarcikai Jubileumi Parkban.

 

Tavaly több mint 80 induló volt, és idén várhatóan még többen lesznek a 3 futamra és még több kategóriára osztott versenyen. A szervező szerint a pálya száraz, 40km/h feletti sebességgel is lehet haladni egyes szakaszokon, ami elég látványossá teszi a versenyt a nézők számára is. A versenyen a címvédő Buruczki Szilárd nem indul, mert Malajziában öregbíti a magyarok hírnevét Dósa Eszterrel egy 5napos eseményen.

A magyar szezont kicsit megelőzve indult az UCI Világkupa sorozat is, aminek az első versenyén már túl vagyunk, és szintén 23-án rendezik a második fordulót a cseh Táborban. Itt hazai közönség előtt tud visszavágni a tavalyi bajnok Stybar a két belgának, Nysnek és Pauwelsnek, amiért az utolsó métereken kikerülték őt Plzenben két hete. Stybar egyébként idén is a legerősebbnek tűnik, hiszen a verseny második felében végig vezetett, a két belga csak pihent a szélárnyékban. Mivel a cseh versenyek nincsenek igazán messze, és a sok tízezres közönség fenomenális hangulatot csinál, edzőtársammal mi ide megyünk a barcikai verseny helyett, de természetesen a magyar futamokra is ellátogatunk majd, ha lesz hobbi kategória, akkor akár indulóként is.

És végül egy kis Shimano pletyka a cyclocrosst illetően: az új, 2013-as Dura Ace lehetséges, hogy 11 sebességes lesz ÉS ami még fontosabb, tárcsaféket kaphat, bár az egyik forrás szerint hidraulikus lesz, és a fékváltókarba integrálják a fékhengert, mások szerint egy tökéletesített mechanikus tárcsafék lesz a megoldás. Meglátjuk, mindenesetre a Shimano már az idén is tett lépéseket a CX-esek felé, a CX70-es hajtókarral és cantifékkel, ami az Ultegra sorozat része. Gyakorlati tapasztalatokról hamarosan beszámoló, eddig tökéletesen működik, bár még csak könnyű terepen használtam.

Tovább
0

Hogyan készül a szingós gumi?



A szingós gumival hétköznapi kerékpáros leginkább a tv-ben találkozik, de pálya és bizonyos szint felett országúti versenyeken is ez az egyes számú választás, a hagyományos peremes belsőkkel szemben több pozitív tulajdonsága is van. Általában könnyebbek és maga a felni is könnyebb a szingós gumihoz, defekt esetén nem romlik olyan drasztikusan a kerékpár irányíthatósága, kisebb a gördülési ellenállásuk. Ugyanakkor még sem való mindenkinek, hiszen egyrészt drágák, másrészt a defektet nem lehet út mellett javítani, csak gumicserével, amit viszont fel kell ragasztani a felnire.

Évtizedekkel ezelőtt a nyíregyházi oroszpiacon vásároltam a szingós gumikat fillérekért, de a pár száz kilométerenkénti defekt miatt azóta sem volt ilyen kerekem, bár nem kizárt, hogy ha komolyabban veszem a ciklokrosszozást, akkor beruházok egybe. A ciklokrossznál ugyanis keskeny, de alacsony nyomású gumikkal mennek terepen, ami a felütéses defekt receptje. A szingós kerékkel viszont akár 1-2 barral is lehet menni, ahogy ezt tavaly a cseh ciklokrossz VB futamon láttuk, amit Stybar nyert a hazai többezres közönség előtt. A lenti videó a Vittoria gyárában készült, a cérnától a kész gumiig követi a folyamatot. 

Tovább
0

Cyclocross fejlődési irányok



Alig pár nappal a CX VB után, amit ismét a cseh Stybar nyert, már a 2011 őszi trendek kerülnek előtérbe. Nincs szó világrengető újdonságokról, valószínűleg őszig még sokkal több fejlesztés várható. A legtradícionálisabb kerékpárszakág néhány éve az érdektelenség mocsarába süllyedt, de a kerékpározás reneszánsza új lökést adott a sportág télies ágának.

1. Szíjhajtás

A motorok között már régóta elterjedt az ápolást nem igénylő, mégis tartós szíjhajtás, és nem kétséges, hogy a rendkívüli igénybevételnek kitett CX kerékpárokon is hamarosan elterjed ez a megoldás, különösen a téli edző és ingázó modelleken. Egyik ilyen fejlesztés a Gates Drive System, ami 245 dollárért nem olcsó, de az igért előnyök tükrében ez nem is kimondottan sok. A hátrány ugyanaz, mint a motoroknál: az áttétel nem változtatható olyan könnyen (bár egy agyváltó ezt is megoldja, ha a súly nem annyira szempont.) A legfontosabb előny pedig, hogy nem lesz sáros a lánc, nem nyúlik, és nem szükséges ápolni.

Videók ITT

2. Fixi - egysebességes krosszbringa

 

Az Egyesült Államok nemzeti bajnokságában frissen bemutatkozott kategória szintén jól követi az alulról érkező trendeket. Az érzékeny országúti váltók és rendszerek sok nehézséget okoznak sárban, nem véletlen, hogy az alig egy órás versenyeken gyakori a kerékpárcsere. Az egysebességes ciklokrosszok valószínűleg más pályakialakitást igényelnek, mint a mostani meredek emelkedőkkel nehezített pályák, különösen a nőknél és az amatőr versenyeken, ahol sűrűn csattog a váltó amint emelkedik a terep. A sprint befutóknál is jelent némi hátrányt, bár ez meg inkább az elit férfimezőnynél érdekes. Egyértelmű előny a kisebb súly, költség, karbantartás igény és alacsonyabb vételár, nem beszélve az egysebességes bringákon átélhető extra élményről, amit a domborzat legyőzése jelent.

 

3. Tárcsafék

 

A szezon előtt hirtelen hozott szabály a tárcsafékekről talán túl későb érkezett a versenyzők és gyártók számára, de néhány gyártó kihasználta a lehetőséget, és a középkategóriás ciklokrossz bringákon már megtalálható a tárcsafék. A fékerőben történt előrelépés lenyűgöző, és a sárnak is több hely marad a vázban. Ugyanakkor ezek a rendszerek még messze nem elég kifinomultak az élsportolók igényeihez, így marad nekünk, a kevesebbet kockáztató, biztonságra törekvő kocabringásoknak. Az idei évben talán a montisoknál szinte alapértelmezett hidraulikus fékek is elterjednek, aminek egyik akadálya, hogy a fékváltókarokat is igazítani kell ehhez.

Tovább
0
12
»

bici

blogavatar

A kerékpározás nem csak Tour de France vagy fogyókúra. A kerékpározás közlekedés, sport, társasági esemény, de leginkább életforma.