Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA
bici

MEnnyi sört igyál nyári bringatúrán?



Eljött végre a nyári szünet és a családi kerékpártúrák ideje. Kevés szebb dolog van a világon, mint gurulni a szikrázó napsütésben, barátokkal, gyerekekkel, vagy új társakkal. A meleg azonban kellemetlen is lehet a nap végére, íme néhány tipp, hogy a napszúrást elkerülhesd!

Miért igyak?

A szervezetünk nagy része vízből áll, és a legtöbb kémiai folyamathoz szükséges a megfelelő hidratáltság és elektrolitek aránya. Már 1-2 liter folyadék veszteség is rontja a teljesítményt és a koncentrációt, és ennyit még a szomjúság érkezése előtt is el lehet veszíteni. Egyik legelső tanács, amit a régi bringásoktól kaptam: igyál, mielőtt megszomjazol, és egyél, mielőtt megéhezel. Evidenciának hangzik, de sportolás, túrázás közben nem mindegy, hogy mikor kezdi el az ember az elveszített anyagok pótlását. Ha már szomjúságot érzel, bágyadt vagy, szinte reménytelen pihenő nélkül visszapótolni a szükséges mennyiséget az elvesztett anyagokból. A dehidratáció miatti teljesítménycsökkenés fiziológiai okai a következők: a vér térfogatának és a bőr véráramlásának csökkenése, emiatt csökkent verejtékezés és hőleadás, aminek a következménye a megnövekedett maghőmérséklet. 

Mennyit igyak?

Valamennyivel többet, mint amennyi folyadékot veszítesz. Ezt legegyszerűbben egy hatvan perces tekeréssel lehet megállapítani, mérlegelés előtte és utána, a súlyveszteség legnagyobb része a víz lesz (kisebb része az elhasznált glikogén, aminek maradéka víz és szén-dioxid formában távozik a kilégzéssel). Ez egy felnőtt embernél általában óránként egy kulacs víz, függően persze testsúlytól, izzadástól, hőmérséklettől, és az utánpótlás minőségétől. Az alábbi ábra segít azonosítani a kiszáradás mértékét, aminek legkézenfekvőbb indikátora a vizelet színe. 

Mikor igyak?

A hidratálást érdemes már előző nap elkezdeni, lefekvés előtt 2-3 órával rendezni a vízháztartást. Fontos, hogy ne közvetlenül ágyba menetel előtt, mert a túlzott bevitel okozta feszítő érzés megzavarja az alvást. A túra napján reggel 5-7 dl folyadékot érdemes fogyasztani, biztosítva a megfelelő elektrolit mennyiséget akár táplálkozással, akár izotóniás itallal. Menetközben 10-15 percenként egy-két kortyot, óránként összesen a már említett egy kulacsnyi, 500-750 ml folyadék fogyasztása ideális. A túra után a súlyveszteség 120%-át érdemes folyadékkal pótolni, biztosítva a vese optimális működését és a salakanyagok távozását. 

Mit igyak?

Az egyik legfontosabb kérdés. A folyadék szót azért használtam eddig, mert nem csak a vizet kell pótolni, hanem az ásványi anyagokat és az energiahordozókat is. Egy óránál rövidebb tekerésen természetesen tökéletes lesz a sima víz is, de 2-3 órás vagy hosszabb testmozgásnál mindenképpen pótolni kell az elvesztett sókat is, különösen a nátrium, kálium, kalcium és magnézium. Ezeket lehet hagyományos táplálékokkal, sótablettával vagy kereskedelmi forgalomban kapható izotóniás italokkal is. Az utóbbiak előnye/hátránya, hogy rengeteg cukrot is tartalmaznak, érdemes számolni, hogy ne haladja meg a bevitt kalória az elégetett mennyiséget. Mivel az izzadtság legnagyobb részben NaCl-t, azaz konyhasót tartalmaz, egy kerékpártúrán elegendő lehet csak azt pótolni, és a többit a változatos táplálkozás biztosítja. Hosszabb túra után egy fehérjében és szénhidrátban gazdag táplálék javasolt, ezt helyettesítheti egy fehérjeital is. 

És mi van a sörrel?

A kerékpározás szimbólikus itala, a jól megérdemelt korsó sör a túra végén. Van benne kalória, ásványi anyag, rengeteg folyadék, mi baj lehet? Alapvetően egy sör nem fog tragédiát okozni, és tényleg kevés dolog esik jobban, mint felhevült, kimerült állapotban elfogyasztani egy hideg sört, gyöngyöző korsóból...

A hátrányait szinte ünneprontó dolog lenne felsorolni: immunrendszer hatékonyságát csökkenti, alvászavart okozhat, vizeletkiválasztást fokozza, hazafelé koordinációs problémákat okozhat, nagyobb eséllyel nyúlsz a nasik és a második sör után.... Szóval mértékkel érdemes fogyasztani, különösen ha a másnapi túrát is szeretnénk élvezni!

Tovább
0

2018: Mivel lehetsz divatos? 2. rész



A kényelem és hatékonyság az idei év kulcsszavai, és ahogy az autóiparban a SUV-ok, a kerékpárok között is a terepre kismértékben alkalmas bringák lesznek egyre népszerűbbek. Miről is van szó?

1. Gravel kerékpárok

Gravel  zwift  kerékpár

A gravel kerékpár ránézésre egy közönséges országúti, gyakorlottabb szem könnyen ciklokrossz bringaként azonosítja, és igazából senki nem téved nagyot. Valahol a két kategória között lavíroznak ezek a kerékpárok, könnyebb terepre alkalmas 32-40mm-es, enyhén mintás gumikkal, komfortos geometriával, tárcsafékkel, és a széles áttételtartománnyal. Jogosan merül fel a kérdés, hogy ugyanezt tudja egy ciklokrossz gép is, minek az új kategória, biztos csak markting hablaty. Több cég is azonos vázzal készíti a kétféle típust, a legnagyobb különbség az áttételekben van, a krossz gépek gyakran 1x11-es, szűk tartománnyal bírnak, hiszen egy versenyen nincs kényelmes tempó. A gravelbike ezzel szemben - bár az USÁ-ban népszerű versenykategória - alkalmas olyan igazi csavargásokra elhagyott földutakon, ösvényeken, töredezett aszfalton, amikre korábban montit kellett vinni. A koskormányon többféle pozíció is felvehető, és az országúti kerékpárokhoz hasonló felépítés miatt megfelelően jó aszfalton alig lassabb, mint egy versenybringa. Kinek való? Szinte mindenkinek, akinek nem szerepel a céljai között a versenyzés, és szeret letérni az aszfaltról egy kis csavargásra. 

2. 28-as az új 23-as

Gravel  zwift  kerékpár

2013-ban az országúti kerékpárok standard gumimérete a 23mm volt, a könnyebb versenyzők pedig 21mm-es gumikkal mentek. 2015-ben kezdett a 25mm-es gumi teret hódítani, idén egyre több új versenykerékpáron 28mm-es gumi van. Mi történt?

A vastagabb guminak nagyobb az ellenállása és lassabb - tartotta magát ez az elv egész sokáig, tévesen. Valójában a kisebb nyomással üzemelő szélesebb abroncsok hatékonyabban gördülnek át az apróbb úthibákon, így ahol nem tükörsima az út, nem csak kényelmesebbek, de akár gyorsabbak is lehetnek. A kisebb nyomás és szélesebb felnik a korábban már említett tubeless- tömlő nélküli - rendszerek elterjedésének is kedveznek - így nem csak kényelmesebb, gyorsabb, de még defekttűrőbbek is ezek a kerekek. Nem utolsó szempont az sem, hogy a nagyobb volumenű gumikkal enyhébb terepre is le lehet menni, így még sokoldalúbbak lettek a versenybringák is, egészen iciri-piciri különbséget hagyva az országúti-gravel-ciklokrossz típusok között.

3. Hosszabb ruhák, rövidebb nyergek

Gravel  zwift  kerékpár

Aki idén divatos akar lenni, biztosan nem vesz fel combközépig érő nadrágot és bokazoknit. A trendi márkák nadrágjai, mezei, zoknijai egyre hosszabbak és egyre többet takarnak. Ennek a divatos megjelenésen túl az is oka, hogy a fedetlen testfelület légellenállása rosszabb, mint modern mezeké. A nyergeknél viszont a rövid lett a divat, a triatlonban már régóta elterjedt lecsapott orrú, széles nyergek egyre gyakrabban bukkannak fel más kerékpárokon is, néhány cég már a kerékpáros nadrágokat is átszabja az új üléshelyzet miatt.

4. Zwift és okosgörgők

Gravel  zwift  kerékpár

Tévé előtt görgőzni, vagy tespedni, ha esik az eső? Ez már a múlté, a kerékpár és triatlon sport legjobbjai is számítógép elé ülnek, ha edzeni akarnak. A legmodernebb okosgörgők pontosan mérik a leadott teljesítményt és a Zwift online felületéhez kapcsolódva számítógépes játékhoz hasonlóan lehet együtt kerekezni, versenyezni bárkivel a világ minden tájáról. A felület annyira addiktív, hogy néhányan már nem csak a téli hónapokban, esős napokon kapaszkodnak fel a görgőre, hanem a kinti tekerések helyett is inkább a pincében izzadnak. Motivációjuk érthető, a számítógépes edzés időben könnyen tervezhető, nincsenek autók, váratlan események, rossz idő és szembe szél. Ugyanakkor azért érdemes a legelvetemültebb szobakerékpárosoknak is kimozdulni néha, a pincében nem süt a nap és hamar el lehet veszíteni a kerékpárkezelési gyakorlatot. 

Tovább
0

Sport és jótékonyság



Angolszász országokban nagy hagyománya van a sport és a jótékonykodás összekötésének, számtalan külföldi kollégám kalapozik pénzt egy-egy nagyobb teljesítmény előtt - nem saját célra.

A nagyobb teljesítmény lehet egy maratoni futás, egy európai kerékpáros túra, vagy akár egy ironman is. A sportoló nem saját magának gyűjt pénzt, hanem jellemzően egy támogatásra szoruló alapítványnak, így motiválva azokat az ismerőseit és ismeretlen embereket, akiket elér, hogy ők is tegyenek valamit a civil szféra megsegítése érdekében. 

Barátaimmal mi is hasonló célon gondolkodtunk, és a Bátor Tábor programjához csatlakoztunk a nagyatádi ironman váltóban való teljesítésével. Az úszónk az elmúlt hónapokban 40 kilogrammot adott le, és a terve az egy órán belüli teljesítés. A futónk a mindennapi irodai munka mellett egy 4 órás maratont tűzött ki célul. Rám a kerékpározás maradt, időfutam kerékpár híján egy országútival indulok, és szeretnék 5:30-at menni a 180km-es távon. Mivel edzettségünk, életkorunk alapján nem az érmekért hajtunk, a Bátor Tábor támogatása lett a fő célunk, és mindent megmozgatunk azért, hogy 200.000 forint támogatást összegyűjtsünk, és ezzel néhány igazán beteg gyermek életét kicsit jobbá tehessük. Segítesz nekünk ebben? Nincs az a kicsi összeg, ami ne számítana. És igérjük, minél több támogatás jön össze, annál jobban dolgozunk mi is verseny közben! A részleteket itt olvashatod és előre is köszönjük segítséged!

http://elmenykulonitmeny.hu/team?id=439

Tovább
0

Bringás Gyereknap a Népligetben



Május utolsó vasárnapján minden bringás gyereknek a Népligetben a helye, mert változatos programokkal vár minden tekerni vágyó családot az I. Decathlon Kerékpáros Gyereknap.

 

2013. május 26-án, vasárnap 9 órától kerékpáros parkká változik a budapesti Népliget, ahol túrázhat, versenyezhet, okulhat és szórakozhat az egész család. A Liget útjain és ösvényein hangulatos túrán vehetnek részt a családok, a 3 km hosszú körpályán biztonságos körülmények között tekerhetnek kicsik és nagyok. De a versengők se maradjanak otthon, mert a legjobb sprintert értékes ajándékcsomaggal jutalmazzák. Hozd el a barátokat, osztálytársakat is, hogy kiderüljön, ki a Decathlon Kerékpáros Gyereknap leggyorsabb bringása.

 

Azoknak, akik még bizonytalanabbak a kétkerekűn, a népligeti Decathlon Kerékpáros Gyereknapon gyakorlott oktatók segítenek  abban, hogy biztonságosan tudjanak közlekedni a mindennapokban. A tanultakat később az ügyességi pályán, vagy a lassúsági versenyen is használhatod. Az igazán profi kerekesek is ott lesznek, és a nap folyamán többször tartanak lélegzetelállító freestyle és triál bemutatót a közönségnek.

 

Lesz még ugrálóvár, vattacukor, kürtős kalács, ingyenes arcfestés és még sok-sok szórakozás, hogy aktívan és vidáman teljen a Gyereknap. És még nyerhetsz is! Azok, akik a Vuelta Sportiroda honlapján május 24-ig előre regisztrálnak, Decathlon ajándékcsomaggal gazdagodhatnak.

 

A I. Decathlon Kerékpáros Gyereknapon a részvétel mindenki számára ingyenes.

A programok eső esetén is megrendezésre kerülnek.

 

További információk és regisztráció a www.kerekparinfo.hu oldalon

Facebook esemény: https://www.facebook.com/events/156157314557826/

Tovább
0

Rombolóval a Rákos-patak partján



Kihasználva az utolsó havazást a tavasz beköszönte előtt, a Rákos-patak partján próbáltam ki az új bringámat, a 29-es rombolót. A Rákos-patak külső szakasza, nem messze az Örstől indulva egészen az M0-ás hídig, ideális edzőterep, ha rövid, forgalommentes gurulásra vágyok.Otthonról normális időjárásban 1:30-1:45 perces a kör, az új bringával ez közel 3 órásra sikeredett a hóhelyzetnek és a reggeli eléhezésnek köszönhetően.

Merida

Hóátfuvás, kérjük ne hagyja el a járművét!

A Rákos-patak valaha gazdag élővilággal rendelkezett, nem meglepő módon, rákok is éltek benne. Ma már egy betonteknőben hömpölygő vízfolyam csupán, korábbi élővilágának töredéke sem található meg környékén. Bár partján szinte mindig lehet látni kacsákat, időnként rókát vagy őzet is, azért alapvetően nem a természetbúvárok kedvenc helye. Öröm az ürömben, hogy a szabályozott vízfolyás partján viszont lehet kerékpározni és futni is, némi természethez hasonló környezet a város határain belül.

Merida híd alat

Jégcsapok a vasúti híd alján

Kerékpárral többféle terepen lehet itt edzeni, van ahol széles, kivilágított, aszfaltozott kerékpárút van, máshol egy vagy kétnyomon futó földút, a legnagyobb szakaszokon azonban még ösvény sem nagyon van, csak a tehenek által rövidre rágott fű. Ennek megfelelően ciklokrosszal kimondottan izzadós, kemény edzést lehet itt végezni, 26-os montival hasonlóan küzdeni kell a buckákkal, az össztelósokkal kicsit kényelmesebb. Kiváncsi voltam, hogy a 29-es monti tényleg jobb a füves-göröngyös terepen, ezért első utan ide vezetett a Meridával.

merida rákos-patak

Nagy kerék a hó ellen

Az ünnepi hóesés eredménye határozta meg az út nagy részét, a göröngyök legyőzése helyett 5-20 cm-es hóban kellett haladni, szinte a legrövidebb áttétellel néhol, síkon pár km/h-s tempóval. A nagyobb kerék már itt is előnyt jelentett, az aszfalton kicsit rövidnek tűnő bringa könnyen irányíthatónak bizonyult. Vásárláskor nagy dilemma volt, hogy a 185cm-es magasságomhoz 19 vagy 21 collos vázat válasszak-e, de mivel ez terepbringa, nagy kerekekkel, így a kisebb mellett döntöttem. A nyeregcsövet teljesen kihúzva még pont kényelmes a tekerés, viszont a pár centiméterrel rövidebb váznak köszönhetően a fordulékonyság sem áll messze a 26-osoktól.

Big Nine

A kék szín elsőre nem tetszett, de a matt fényezéssel állat

A rövid hómentes szakaszokon kiderült, hogy kicsit sok a 3 bar nyomás a gumikban, így engedtem belőle, a bringa komfortja elkezdte közelíteni a korábbi össztelósom szintjét, aminek a helyére lépett a 29er. A kerékméret változott, a felszereltség alig: a Shimano XT szett bevált már korábban, a Merida Big Nine Carbon XT-M legtöbb alkatrésze is az, leszámítva a fékeket, ami SLX. A 29-es egy kilóval nehezebb, mint a korábbi Trek Top Fuel 9.8-asom, ami részben a méretnek köszönhető, részben a Merida Pro alumínium kiegészítők is nehezebbek, mint a Bontrager karbon alkatrészei, de a két kerékpár ára sem egy kategória, még listaáron is nagyjából feleannyiba kerül a Merida. És hogy fél kerékpár-e? Nem igazán. A Top Fuel kicsivel kényelmesebb volt a hátsó rugózás miatt, de nagyobb a küönbség a haladásban és hajtáshatékonyságban a 29-es javára.

Merida Pro

Merida Pro kormány és kiegészítők - az árkategóriában ez a megszokott szint, van dupla ennyiért teljesen karbon bringa is a Meridától.

Tavaly egy jó barátomnak köszönhetően kipróbálhattam az alu merevfarú, alu össztelós és karbon merevfarú 29-eseket is, és arra jutottam, hogy az alu merevfarúhoz már egy kicsit kényelmes vagyok, gyors, de rázós. Az alu össztelós 29-es mintha varázsszőnyeg lenne lefelé, de felfele túl nehéznek bizonyult. A karbon 29-essel alig voltam lassabb lefelé menet, nem vagyok egy downhill menő, hogy a két bringa tudásának különbségét ki tudjam használni, felfelé viszont mindig a legkönnyebb, legmerevebb bringa az előnyös. Ha belefér a keretbe, akkor 180cm feletti bringásoknak a karbon 29-est javaslom, alacsonyabbaknak a 27.5-ösök nyújtanak alternatívát.

A váz csak 19"-es, így pont jó. A kormány alól még ki kell venni a turista hézagolókat.

Egy karbon bringa soha nem olcsó, érdemes belépni egy egyesületbe már csak ezért is, a támogatók több-kevesebb kedvezményt nyújtanak az egyesületi tagoknak, én a Merida KTC tagjaként nem csak Buruczki Szilárd többszörös magyar bajnok csapattársa lehet, hanem az Örs vezér téri Big Bike kerékpárboltban kedvezményt kapunk sok mindenre, többek között a Merida bringákra is.

Tovább
0

bici

blogavatar

A kerékpározás nem csak Tour de France vagy fogyókúra. A kerékpározás közlekedés, sport, társasági esemény, de leginkább életforma.