Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA
bici

Tekerj-egyél-aludj-ismételj!



Ma van a Paris-Roubaix, az év legnagyobb egynapos versenye, és remélhetőleg a svájci Fabian Cancellara nagy napja! Az ünnepi alkalomból ma egy jó tanács ingyen van: Ride, eat, sleep, repeat. Azaz tekerj, egyél, aludj, ismételj. Vizuális olvasóink kedvéért az eredeti angol nyelvű plakátot is feltöltöm, amit ki lehet nyomtatni, és minden nap tanulmányozni!

 Itt letölthető az A4-es verzió.

Tovább
0

New York bringás futárjai a Travel Channel-en!



Ritkán fordul elő, hogy hiányolom a TV-t otthonomból, ilyen például a Tour de France hétvégi hegyei, amit szemcsés online közvetítéseken nézek, és az olyan sorozatok vetítése, mint ami a Travel Channel-en indul 14-én. A Triple Rush a new yorki- kerékpáros futárok életét mutatja be, akik a világ egyik legveszélyesebb forgalmú városában tekernek pár dollárért naponta, életüket kockáztatva minden egyes csomaggal.


A valósághű sorozatról csupa jót mondanak azok akik már láttak részeket belőle, javasolt mindenkinek, aki elégedetlen a munkájával és a fizetésével, hogy lássa, van még kihívás az életben. A valóságshow-k receptjét gyakran követi a cselekmények vonala, de itt nincs szükség a VV-ből ismert mesterséges izgalmakra, az utca mindezt ingyen biztosítja.

A három futárcéget követő műsor nem csak a futárok, hanem a cégek életébe is bepillantást enged, a kihívás ugyanis ezen a szinten sem mindennapi, hiszen ez valódi versenyszféra. A szereplőket ez az oldal mutatja be már most. 

Triple Rush - Extended Trailer

Triple Rush - Danger

Tovább
2

Lézerszkenner alatt a gyorsaságért



A kerékpározás hatékonyságát a testhelyzet és a megfelelő méretű, jól beállított kerékpár nagymértékben befolyásolja, erről már írtam a múlt héten is. Az elméleti fejtegetés után nem hagyott nyugodni a gondolat, és bringás pajtásom noszogatásának eleget téve, felkerestük az Alpinbike új üzletét megmérettetni magunkat a lézeres testszkennerrel.

Nos, a valóság nem is lehetne másabb. Szó nincs itt a reptereken megszokott inzultációról, a lézeres szkennernek két nagyon fontos tulajdonsága van: egyrészt pontos, másrészt nem jár együtt egy akár kellemetlen tapizással, hanem minden érintés nélkül zajlik. A testszkenneres méréstől azt vártam, hogy kiderüljön, melyik országútim beállítása felel meg jobban nekem, illetve az 58-as magasságú, de eltérő hosszúságú vázak közül melyik a jobb. A mérésre a kényelmesebbnek tűnő német bringámmal mentem, aminek 58/58-as váza van, illetve hagyományos nyeregcsöve, a képen láthatónál kicsit jobban kihúzva.  

Dani, az Alpinbike egyik szakértője meglehetős türelemmel viselte kérdéseinket és egymás fotózását a gép alatt, mielőtt a lényegre tértünk. A mérés maga nem egy hosszú folyamat, megmérik a magasságot, válszélességet, a csipőcsont tetejét illetve a kéz hosszúságát. Az adatokat a számítógép hasznosítja és dob ki beállítási javaslatokat 8 féle kerékpártípushoz. Értelemszerűen az országútit választottam, és az előre beállított 3 lehetőség közül a középső, sportos jellegű testtartást. Az adatokat összevetve a bringám beállításával, hamar kiderült, hogy ezt el is felejthetjük, és megnéztük a legsportosabb beállítást. Ez már elég közel volt a jelenlegi helyzethez. Bár a hosszúságot érzésre jónak véltem, kiderült, hogy a hagyományos nyeregcső nekem nem megfelelő ehhez a vázhoz, legalább két cm-ert hátrébb kéne még tolni a nyerget, hogy az egyébként megfelelő hosszúságú stucnival ideális legyen a testhelyzetem a tekeréshez. A kormány egyébként majdnem jó helyen volt, csak kb 3 cm-rel alacsonyabban, mint azt a program javasolta.

Ezt a kerékpárt egyébként legjobban mászás közben szeretem, különösen a 34/27 áttétel miatt, de kétségtelen, hogy olyankor gyakran hátrafelé csúszik le a nyeregből, hogy jobban tudjak hajtani. Otthon összemértem a másik bringával, aminek még alacsonyabb a kormánya, a nyerge is minusz egy cm-rel, ellenben a nyereg a hátrahajló nyeregcső miatt pont jó helyen van, és a kormány távolsága is majdnem ideális - a felsőcső 60cm, így bőven elegendő hely áll rendelkezésre. A kormány magasságát viszont át kell gondolnom, mert jelen pillanatban az alsó kormányfogást erősen akadályozza deréktájon tapasztaljató kitüremkedése az emésztőszerveimnek, és legalább egy tizest kéne fogynom, hogy a lábaimmal ne paskoljam a belemet.

Végülis alapvetően elégedett vagyok, a bringáim nincsenek extrém mód elállítva, de ezekkel a kis változtatásokkal talán sikerül még kényelmesebben edzeni velük. A Body Scanning rendszer azonban nem csak azoknak van, akik már sok éve tekernek, hanem az újoncoknak is, akiknek semmilyen vagy csak igen rossz tapasztalataik vannak a beállításról. Nyugati országokban, Trek és Giant kereskedőknél ez a szkenner egyben az eladást hatékonyan támogató eszköz is, ugyanis a kerékpárfajta, méret kiválasztása után rögtön ajánlja is a boltban vagy a hálózatban elérhető, legmegfelelőbbnek ítélt modelleket. Ha nincs raktáron, még azt is megtudatjuk, hogy mikorra érkezik meg a kiválasztott kerékpár. Kétségtelen, hogy a mérés maga megvalósítható precízen mérőszalaggal is, és kis tapasztalattal ebből a helyes beállításokat is ki lehet következtetni egyes kerékpárfajtákra, de ez a rendszer nagyságrendekkel több tudást hordoz a különböző beállításokról, mint amit egy átlagos bolti eladó pár év alatt össze tud szedni, már csak a mérések számát tekintve is.

Mindazonáltal mint minden jól működő rendszernél, itt is tudni kell, hogy a számítógép által megadott adatok tájékoztató, tanácsadó jelleggel értendőek, az egyéni szokások, kívánságok, testi adottságok figyelembevételével egy jól felkészült kereskedő tudja csak igazán személyre szabottra konfigurálni a kerékpárt, mind a méretezést, mind az alkatrészek kiválasztását illetően. A számítógép tehát marad az őt megillető, okos tanácsadó szerepében, és a végső szó továbbra is a felkészült szakemberé - már ahol ilyen eladókat meg tud fizetni a kereskedő és a piac. Nehéz itt megállni, de a kedves olvasókra bízom, hogy a megfelelő szakértelmű boltok elérhetőségét közkinccsé tegyük, a zöldésgárusból lett kerékpárosboltokat meg borítsa a feledés homálya.

 

Tovább
0

Futás, úszás, kerékpározás - kardiosportok összehasonlítása



A futás, úszás és kerékpározás a legnépszerűbb kardiosportok, és majdnem mindenki számára elérhetőek. Vajon melyik a legjobb választás?

1. Kalóriafelhasználás

A felhasznált energia mennyisége a súlytól, sebességtől függ a leginkább. Ebben az összehasonlításban a futás legpazarlóbb, óránként 5-800 kilokalória elégetésével lehet számolni. Sem a kerékpározás, sem az úszás nem igényel ennyi energiát normális esetben. Az úszás, testsúlytól, intenzitástól, azaz sebességtől függően jellemzően 350-700 kilokalóriát igényel óránként, míg a kerékpározás ennél is kevesebbet, 350-650 között. Természetesen ezek átlagos értékek, egy erős edzésen ennél magasabb, míg alacsony intenzitással ennél kisebb értékek várhatóak. A kerékpározás annyiban különleges, hogy ez az a sportág, ahol az aktivitást a legtovább tudjuk fenntartani, szemben az úszással és a futással, ahol kevesen képesek 2-3 órát egyfolytában edzeni.

2. Sérülésveszély

Nem meglepő módon, itt is a futás áll az első helyen. Az izületeket, csontokat és laza kötőszöveteket intenzíven igénybe vevő mozgás esetében nem ritkák a különböző húzódások, kopások, fájdalommal járó túlterhelések. A kerékpározás jóval kevéssé veszi igénybe az izületeket, így bátran ajánlható azoknak, akiknek a futás akár túlsúly, akár edzetlenség miatt fájdalommal jár. Természetesen nem szabad elfelejteni a nagyobb sebességgel járó kockázatokat közúton, de normális, fitness kerékpárosoknál a baleset esélye nagyon alacsony. Az úszás a legkevésbe veszélyes, és ezzel a tiszta nyertes ebben a versenyszámban. A közegellenállás legyőzése lassú mozgást eredményez, a víz felhajtóereje az izületek terhelését csökkenti rendkívüli módon. Egészségügyi szempontból a legnagyobb rizikót talán az uszodákban előforduló bőrbetegségek jelenthetik, sajnos a higiénia és alapos fertőtlenítés sem véd meg a betegen sportolni vágyó felelőtlen sporttársaktól.

3. Költségek

A futás költséghatékony, mivel igazából csak egy jó futócipőre van szükség, ami kis utánajárással 10.000 ft alatt beszerezhető. Az úszásnak sem sokkal kisebb a felszerelés igénye, egy szemüveg, úszónadrág/dressz illetve úszósapka beszerzése teszkós áron is legalább 6-8000 ft, és állandó költségként jelentkezik az uszodabérlet is, legalábbis hazánkban kevesen úsznak a jeges Dunában. A kerékpározáshoz elsősorban egy kerékpárra van szükség, illetve sisakra, kesztyűre, szemüvegre. Alapszinten a mozgás elkezdéséhez legalább 30-50.000 ft szükséges, ezalatt nehézkes olyan kerékpárt és felszerelést akár használtan is beszerezni, ami tartós és a mozgás örömét sem veszi el. Kicsit aktívab szinten 100-200.000 ft befeketetéssel már egész használható felszerelés összeállítható, a felsőhatár sok millió forint.

4. A testre gyakorolt hatás

A futás olyan sport, ahol a teljes testsúly a csontokra hárul, így különösen a láb csontjaiban növeli a sűrűséget, azaz a csont erősebb lesz, és csökkenti az osteoporosis, másnéven a csontritkulás esélyét/hatásait. Remek szálkásító program a lábakra, hiszen nem az izommassza nő látványosan, hanem az egyes izomrostok vérellátása és hatékonysága. A kerékpározásnál sokkal látványosabb az izomtömeg növekedése, egyes izmok, mint a négyfejű combizom, vádli, fenékizmok, alsó hátizmok, tricepsz, látványosan nőnek, míg más izmok teljesen kimaradnak a mozgásból, mint a hasizmok, bicepsz, mellizom. A csonterősödés itt is mérhető, még ha nem is a futáshoz hasonló mértékben, szemben az úszással, ami az alacsony izületi és csontterhelés révén hatást sem gyakorol ezekre. Ellenben sokkal többféle izmot mozgat, kisebb intenzitással, azaz az általános edzettséget, illetve arányos izomzatot leginkább az úszástól várhatunk - persze edzésmennyiség függvényében.

5. Kardio előnyök

A futás javítja a keringést és az oxigénáramlást a leghatékonyabban, különösen a lábakban. A kerékpározás jót tesz a szívnek, és csökkenti a szívbetegségek valószínűségét. Az úszók teste hatékonyabban használja fel az oxigént.

6. Fogyókúra

Nos bátran állíthatom, hogy a fitness sportolók igen nagy többsége a súlyfölösleg leadása miatt kezd el mozogni, amit csak támogatni tudok. A diéta indokolt lehet, de a túlzott táplálékmegvonás csak káros hatással bír, másrészt enni jó, mozogjunk sokat, hogy sokat ehessünk és ne kelljen menekülni a szénhidráttól, zsírtól, kalóriától. Az úszás remek sport, ahogy eddig is kiderült, de nem a legjobb fogyókúra. Ennek több oka van, egyik az intenzitás. Az oxigén limitált elérhetősége kisebb intenzitást tesz lehetővé, alacsonyabb szintű aerob munkavégzést, és kisebb lehetőséget a túlzott anaerob terhelésre. Ráadásul a víz hideg, ezért úszás után éhesebbek vagyunk, de a testünknek kevesebb energiába kerül a test lehűtése mozgás után. A futás hatékony, de különösen az elején sokat mozgunk anaerob zónában, azaz túl intenzíven, így a gyors savasodás után erősen vissza kell venni a tempóból. A nagy terhelés miatt egyébként sem javasolt órákat futni, de a jó hír az, hogy az erősen felbolydult szervezet egyensúlyának helyreállítása energiaigényes folyamat, így a fogyás, azaz aerob munkavégzés nem edzés alatt, hanem utána történik. Persze csak akkor igazán hatékonyan, ha nem zabálunk rögtön sok cukrot edzés után, feltolva ezzel az inzulin szintet, és a cukor feldolgozása után lehetőséget biztosítva az inzulinnak az izom, fehérje szénhidráttá alakítására. Tehát edzés után krumpli, rízs, és csak kevés cukor! A kerékpározásra ugyanez igaz, azzal a különbséggel, hogy ott már az edzés alatt biztosan elkezdődik a zsírégetés, ha eltaláljuk a megfelelő tempót. 

Összegezve: a legjobb választás az, amelyiket nem adod fel. Kétségtelen, hogy anyagilag a kerékpározás megterhelőbb, de előnye, hogy egyben közlekedési lehetőség is. Az úszás legnagyobb hátránya az uszodák limitált elérhetősége, ugyanakkor télen az egyik legjobb alapozó sport. A futás könnyen, bárhol, bárkinek elérhető, de bizonyos súly felett vagy edzetlenség esetén nehéz hatékonyan űzni. Természetesen lehet, és érdemes keverni őket, én az úszást preferálom télen, bringás edzőpartnerem a futásra esküszik. Tavasszal meg mindig egyformán gyengék vagyunk, szóval nem a sportág, hanem az intenzitás számít.

Tovább
12

Bringás Hip-Hop Kenyából egyenesen



Először is köszönet az égieknek, hogy a hétvégén ilyen remek időjárással szolgáltak a 4 napos tesztemhez. Az eredmény sport szempontból a szánalmast alulról súrolja, összesen 11-12 órát voltam nyeregben, azt is lassú tempóban, azonban a technika felmérésére remek volt. Szerencsére nem sok dolgom lesz, egy sor csere az országútin, a montin a egy nyikorgás orvoslása, egy fékbetét csere a CX-en, és egy alapos takarítás a másik országútin. Ez utóbbi produkált egy érdekes hibát: ősszel tökéletes állapotban tettem le, most pedig az első váltó beleért a nagytányérba... Egy kis állítás megoldotta, de furcsa helyzet, nem lazult le semmi, álló helyzetben nyúlt a bowden?

A mai tekerés, és némi kerti munka után nem volt máshoz energiám, mint bringás oldalakat nézegetni, és megosztani a nap klipjét. Egyenesen Nairobiból, Kenya fővárosából, mely nem éppen a kerékpárosok mekkája, de a 2,7 millió lakos között szerencsére vannak rajongók. És tehetséges zenészek is egyben, noha nem kedvencem a műfaj, a klippnek a nyers naivitása magával ragadt.

Tovább
0
12345
»

bici

blogavatar

A kerékpározás nem csak Tour de France vagy fogyókúra. A kerékpározás közlekedés, sport, társasági esemény, de leginkább életforma.