Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA
bici

Vasparipás zsokék a szerencsejáték világában - keirin Japánból (videóval)



Japán a II. Világháború után a nulláról építette fel a gazdaságot, az államnak minden pénzre szüksége volt ehhez. A szerencsejátékok mindig is stabil bevételt jelentenek a központi hatalomnak, ennek köszönheti születését a keirin is. 1948-ban indultak az első versenyek, a műfaj 2000-ben mutatkozott be az Olimpián.

Indulásakor a keirin a Lovi, azaz lovas sportok japán megfelelőjeként indult. A 6-9 versenyző egy ovális pályán állórajtból indul. A lassú felvezető körben a legfontosabb a megfelelő pozíció felvétele. A felvezető jármű, amely jellemzően egy motor vagy tandem, a két kilométeres verseny utolsó 600 méteréig a pályán marad, amikor elhagyja azt, a kezdeti 25km/h helyett már ötvenes tempóval halad a mezőny. A versenyt a célon először áthaladó bringás nyeri, aki akár 70 felett is száguldhat ekkor. A verseny alatt több selejtező futamot is rendeznek, a kiesők pedig "vigaszágon" juthatnak tovább újra.

A sorozat igazán komollyá 1957-ben érett, ekkor alapították a Japán Keirin Szövetséget (Nihon Jitensha Shinkōkai, azaz NJS), mely létrehozta az egységes szabályrendszert. A professzionális versenyzőknek a Japán Keirin Iskolában kell végezniük, a bejutási arány 10% körül van, azaz tízszeres a túljelentkezés, és napi 15 órás képzés zajlik. A népszerűség érthető, a legnagyobbak több millió dollárnyi jent kereshetnek, illetve aki itt helyt áll, az a pályakerékpározás bármely szakágában eredményes lehet, világszinten is.

A sportágból 1980 óta rendeznek Világbajnokságot, és Sydneyben mutatkozott be az Olimpiákon, ez utóbbi eseménynek érdekessége, hogy a Japán Keirin Szövetség 3 millió dollárral támogatta az UCI-t a lobbizás érdekében.

Az alábbi videót a velo.hu-n találtam, az angol nyelvű film kis nyelvismerettel már érthető (jobban, mint bármelyik japán eredeti...) Néha nehezen indul, de megéri inkább újraindítani.

Keirin: Speed Racers on Nowness.com.

Tovább
0

Egy ital bringázás után?



Köztudott, hogy a testünk 2/3-a tiszta víz, és hogy sejtjeink működését ennek a mennyiségnek már egészen kis csökkenése is károsan befolyásolja. A kerékpározás az egyik olyan sport, ahol a dehidratáció mindennapos esemény, hiszen ki lenne képes 4-5 litert inni egy átlagos versenyen? A folyadék pótlására a vizet tartják sokan a legjobbnak, azonban a csap/ásványvíz nem kizárólagos és nem is az egyetlen megoldás.

Tea

Sok országban ez a legfontosabb ital, részben a szokások (Anglia), részben a felforralt víz ízesítése miatt ("fejlődő országok"). A tea több mint 700 féle vegyületet tartalmaz, anitoxidánsokat, vitaminokat, koffeint, és sok minden mást. A koffein szintje a fajtától is függ, de jellemzően alacsonyabb a szintje egy csésze kávéhoz viszonyítva. A tea helyettesítő gyógynövény vagy gyümölcsteák sokszor egyáltalán nem tartalmaznak koffeint, emiatt még hatékonyabbak kiszáradás esetén. A koffeinfogyasztás a bringázással régóta összefonódott, ugyanis a központi idegrendszer stimulálásával adrenalin felszabadulást segít elő, és a zsírégetés hatékonyságát is javítja.

Kávé

Sokaknak semmi nem helyettesíti ezt a rövid reggeli löketet, ami lehetővé teszi, hogy belebújjanak a bringás cipőbe egészen kora reggel is, vagy késő délután egy fárasztó munkanap után. Egy 30ml-es presszó kávé 80-125mg koffeint tartalmaz, a napi niacin szükséglet 8%-át (vörös vértest képzés és természetes koleszterin szabályzó). Ugyanakkor a kávé is dehidratál, tehát folyadékpótlásra nem alkalmas, sőt.

Sport italok

A leghatékonyabb a közvetlen folyadékvesztés pótlására, a megfelelő ásványi anyag tartalomnak köszönhetően. Sokszor szénhidrátot is tartalmaznak, így menetközben az üzemanyagellátásban is szerepe van. Ugyanakkor mesterséges íze sokszor már unalmas, és a gyártók sem szégyellősek az árak meghatározásakor.

Zöld tea

Nem csak antioxidáns tartalma emelkedik ki jó tulajdonságai közül, hanem egyes japán kutatások szerint a hosszútávú teljesítményt akár 24%-al is javítja fogyasztása. A részletekre és a mérés pontosságára nem sikerült forrást találni, de az közismert, hogy a fogyókúrát is segíti.

Narancslé

A foszforban gazdag narancslé sok szempontból ideális edzés utáni ital. A foszfor a sejtek energiaháztartásában kulcs szerepet játszik (ATP), így mielőbbi pótlása segíti elkerülni az izomgörcsöt, és a kardiovaszkuláris rendellenességeket. Az elektrolitok pótolják az izzadtsággal elvesztett mennyiséget, a szénhidrátok az izom glikogénraktárak feltöltését gyorsítják fel, a C vitamin is fontos szerepet játszik a sejtek egészségének megőrzésében.

Vörösbor

Az orvosi kutatások alátámasztják azt a közhiedelmet, hogy egy pohár (jó minőségű) vörös bor évekkel hosszabbítja meg az ember életét. A vörösbor antioxidánsai a rákos sejtek kialakulását akadályozzák és védik a szívsejteket, így közvetetten a szívinkfarktus megelőzésében is komoly szerepe van. A kávénál is fontosabb azonban a mértékletes fogyasztás, az alkohol dehidratációt okoz.

Sör

Remek érveket lehet felhozni a sör mellett is, rengeteg vitamint és ásványi anyagot tartalmaz, az alkohol kis mennyiségben az erek kitágításával javítja a keringést. Nyugtató, feszültségoldó hatását mindannyian ismerjük, egyes európai országokban (hol máshol, mint a cseheknél?) receptre is lehet kapni vesekő ellen. 92%-os víztartalma ellenére dehidratáló hatású, így ha megszomjazunk menetközben, egy (két) korsó sör ugyan csökkenti ideiglenesen a szomjúságérzetet, de ez csalóka érzés, valójában csak a dehidratációt erősítjük vele. Azonban a sör a legfinomabb ital, így fogyasztásást csak javasolni tudom, ha más nem, eggyel több pohár vizet iszunk később, így ellensúlyozva a vízhajtó hatást. 

Tovább
2

Az igazi klasszikusok: Milan - San Remo, a tavasz hírnöke, 1. rész



A profi kerékpáros szezon már rég nem tavasztől őszig tart, hanem kihasználva a repülőgépek nyújtotta lehetőségeket, egész évben rendeznek nemzetközi versenyeket. Az igazi nagy események azonban továbbra is az európai nyárias időszakban zajlanak, így joggal tekinthetjük a legrégebbi versenyeket, a tavaszi klasszikusokat a szezon megnyitóinak.

A leghosszabb ezek közül a Milan-San Remo, a "la classica di Primavera", 298 km-rel. A több mint száz éves versenyt először 1907-ben rendezték meg, és azóta is a legnehezebb egynaposok között tartják számon. Na nem a nagy szintkülönbség miatt, hiszen az alig van benne, hanem a hatalmas tempó, és a tavaszi formához képest még a 45-ös átlaggal is hosszú, 6,5 órás időtartalma miatt. A divat fővárosát, Milánót elhagyva mindössze 3 kisebb emelkedő ad lehetőséget a szökésre, ami legtöbbször nem elegendő a mezőny elhagyására, így a tengerpart San Remo látványos befutóknak ad otthont. A diadalt legtöbbször a sprinterek aratják le, a győztesek között ott találjuk Cippolinit, Zabelt vagy Cavendish-t is. A versenyt 19-én, azaz szombaton rendezik. A lenti videó jól mutatja, hogy egy átlagos befutóból mennyit lát egy igen jó helyen álló néző.

A sorozat következő versenyei, a további négy nagy klasszikus: Ronde van Vlaanderen (Tour of Flandres), Paris-Roubaix, Liege-Bastogne-Liege, Giro di Lombardia. Mind az 5 versenyt összesen 3 kerékpárosnak sikerült megnyernie, és közülük is Eddy Merckx-nek a legtöbbször - nem véletlenül ő a sportág legnagyobb klasszisa.

Tovább
0

Bringás Hip-Hop Kenyából egyenesen



Először is köszönet az égieknek, hogy a hétvégén ilyen remek időjárással szolgáltak a 4 napos tesztemhez. Az eredmény sport szempontból a szánalmast alulról súrolja, összesen 11-12 órát voltam nyeregben, azt is lassú tempóban, azonban a technika felmérésére remek volt. Szerencsére nem sok dolgom lesz, egy sor csere az országútin, a montin a egy nyikorgás orvoslása, egy fékbetét csere a CX-en, és egy alapos takarítás a másik országútin. Ez utóbbi produkált egy érdekes hibát: ősszel tökéletes állapotban tettem le, most pedig az első váltó beleért a nagytányérba... Egy kis állítás megoldotta, de furcsa helyzet, nem lazult le semmi, álló helyzetben nyúlt a bowden?

A mai tekerés, és némi kerti munka után nem volt máshoz energiám, mint bringás oldalakat nézegetni, és megosztani a nap klipjét. Egyenesen Nairobiból, Kenya fővárosából, mely nem éppen a kerékpárosok mekkája, de a 2,7 millió lakos között szerencsére vannak rajongók. És tehetséges zenészek is egyben, noha nem kedvencem a műfaj, a klippnek a nyers naivitása magával ragadt.

Tovább
0

Sokkold az autósokat (kéretlen tanácsok)



Félidőben járok a négy nap, négy kerékpár, négy edzés projektben. A négynapos hétvége ideális a valódi szezonkezdés, különösen, hogy végre a hőmérő is értelmes számokat mutat. Mivel négy bringám van, adja magát a helyzet, hogy minden nap mással mehetek tekerni. A hagyományos áttételes országútival kezdtem szombaton, Dél-Pestről ki a Pilisbe és vissza. Sajnos nem úsztam meg a kiadást, amit egész télen kerülgettem. A Németországból használtan vett bringához eredetileg nem voltak kerekek, de az előző tulaj, egy versenyző srác megszánt egy szett kerékkel, 100 euróért akkor elég jó vételnek tűnt egy Mavic Open Pro felnis, Dura-Ace 7800 agyas kerék, elől Record aggyal. Sajnos az hamar kiderült, hogy a rotorban csapágycsere szükséges (ez elvileg nem javítható, gyakorlatilag igen), így extra szuper akciósan azért vettem egy rotort, újabb 100 euro (illetve 30.000ft, mert hazai boltban költöttem). Ugrált a lánc is két lánckeréken, de bíztam abban, hogy csak a dzsuva miatt. Nos, tegnap kiderült, hogy ez hiú remény, cserés a sor is. Erre a Dura-Ace agyra legjobb tudomások szerint nem lehet sem SRAM, sem Ultegra sort rakni (mert az van tartalékba...) A hazai ár a minimálbér kétharmada körül mozog, így szorgalmasan ebayezek, egyelőre 80 euro környéke tűnik reálisnak, és máris van egy használt kerékszettem, 300 euróért. Lehet, hogy annyira nem volt jó vétel, különösen, hogy az egész bringa SRAM-mal van szerelve. Mindenesetre a tekerés jó volt, de nehezen emésztem az autósokat, akik a teljesen üres, nyílegyenes úton is képesek kicentizni a bringást. Há' egyenesen megy, minek koptassam a kormányművet, végülis alsóbbrendűbb, mint a Daewoom!  - Akkor sem tudtok kihozni a sodromból, gondoltam dühöngve. Így ahol lehet, használom a zárt kerékpárutat, szerintem nem sokan járnak így normális országútival.

Ma a monti következett, a tegnapi 6 órás bemelegítő tekerés után egy 2,5 órás pihenő, az Erzsébet-kilátóig. Ez a bringám elég jól jött ki a téli szervízelésből, újszerű fék, váltókar és váltó, ráadásul minden működik. A négynapos teszt ugyanis a kerékpárról szól inkább, mennyire sikerült a téli felkészítés. Holnap CX-ezek, majd zárásként a kompakt hajtóműves országúti jön, stílszerűen síkon, 3 kör a Velencei-tó körül, remélhetőleg nem lesz szükség a szél miatt az összes fokozatra. És remélem az autósok is oldódnak kicsit, nem lehet könnyű stresszben, görcsben keresztbe tenni a bringásoknak állandóan. Hogy ne csak bennük bízzunk, íme egy használati utasítás autósokhoz a systemcomic.com-ról. (a címlapon lévő fixie-s is találó!)

Tovább
0

bici

blogavatar

A kerékpározás nem csak Tour de France vagy fogyókúra. A kerékpározás közlekedés, sport, társasági esemény, de leginkább életforma.