Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA
bici

Hogyan készül a kerékpárlánc, és miért nem lehet leváltani?



A kerékpárlánc az egyik leginkább ápolásigényes, és mégis leggyakrabban elhanyagolt alkatrész bringánkon. Felváltására sok próbálkozás történt mind a kerékpárok, mind a motorok esetében, leggyakoribb megoldás a szíj és kardánhajtás, illetve más bonyolultabbb vagy kreatívabb ötletek (mint a magyar stringbike), de sokoldalúsága és hatékonysága miatt vezető szerepét a kétkerekűek világában magasan őrzi.

A fogaszzíj csendesebb, és kevesebb ápolást igényel, de az áttételt nehezebb változtatni, az agyváltó pedig nehezebb és nagyobb áttétel különbségekkel működik, mint a láncos megoldás (motoroknál pedig lehetetlenné teszi az áttétel módosítását szíjcsere nélkül, és bizonyos teljesítmény fölött sem használják. Jellemző motorok: a Harley-k, kisebb BMW-k). A kardán nehezebb, és bár élettartama szintén hosszabb, az áttételek változtatásánál okoz gondot és a rugóutat is korlátozza (motoroknál példa a boxer BMW-k, de sportos motort a BMW is lánccal készít, illetve más nagy túramotorok, ahol a tömeg nem számít.)

Marad tehát a lánc a főszereplő, bár rengeteg érv szól ellene, mellette még több. A kerékpárlánc sok apró alkatrészből áll, amik folyamatosan mozognak, súrlódnak, ráadásul nem csak egy irányú erő éri őket, egy soksebességes kerékpáron a különböző kombinációk miatt, erősen keresztberakva még extrémebb hatásoknak vannak kitéve, nem beszélve a tekerés közbeni váltásról.

Megfelelő kenéssel, tisztítással azonban ezt a stresszt sokáig képes kezelni, egészen komoly erőhatások esetén is. Gyakorlatilag a kosz eltávolítása mellett csak az olajozást kell rendszeresen megejteni, erre a legjobbak a speciális láncspray-k. A tisztítás történhet brigéciollal, petróleummal vagy kimondottan erre a célra készített folyadékokkal és szerkezetekkel. Egy korábbi blogban ezt igen alaposan összeszedték angol források alapján, akit nagyon érdekel, elolvashatja a legutolsó részletig.

A kerékpárláncok hatalmasat fejlődtek a többi alkatrészhez hasonlóan, egzotikus anyagok, színek és technológiák jellemzik a mai kínálatot, és az árspektrum is szélesebb lett. Én annak vagyok a híve, hogy a lánc a hajtás színvonalán legyen, hiszen így a legjobb a teljesítmény, ugyanakkor nem szaladnak el a költségek arányaiban. Vásárláskor még egy dologra kell figyelni: a láncok nagyon eltérő méretűek, egy teszkós 6 sebességes lánc nem fog futni egy 3x9-es montin. És ha már teszkós lánc, nézzük is meg, hogy készülnek az egyszerűbb láncok:

Tovább
0

Thai bringafutárcsaj a gengszterek gyűrűjében - akció film előzetes



A távol-keletiek akció vígjátékai leginkább a francia "Taxi" sorozat bugyuta stílusát idézik, nincs ez másképp a most bemutatandó thai filmmel sem. Juk Ka Lan címmel április 28-án kerül a helyi mozikba ez az alkotás, melyben egy helyes bringafutárlány összetűzésbe kerül a maffiával, miután megsérül az általa szállított csomag. A trailert végignézve nem tudtam eldönteni, hogy sírjak vagy kínomban nevessek - mindenesetre ez a 3 perc bőven elegendő a művészi élmény feldolgozására. Pontosabban másodszorra biztosan, mert első megnézéskor a fele eseményről lemaradtam. Jó szórakozást!

 

Tovább
0

Tokio to Osaka - kerékpáros fesztiválfilm 2009-ből



Vasárnap, rossz idő, és csak unalmas sorozatok mennek a TV-ben. Szerencsére az interneten ilyenkor is találni gyöngyszemeket, mint például a lenti kerékpáros film. A 12 perces videó egy amerikai rendező és 11 barátjának útját mutatja be Tokiótól Osakáig egy japán üzletember vezetésével, aki édesapja olimpiai pályakerékpárját hajtja. Nem hagyományos országútis kerékpárosok az amerikaiak sem, hanem egysebességes, varázslatos bringákkal győzik le a japán hegyeket, alszanak híd alatt, vagy látogatják meg a híres keirin versenyeket. A filmet a világ minden táján bemutatták különböző fesztiválokon, és íme eljutott hazánkba is. Inspiráló, lenyűgöző és szórakoztató. Kellemes vasárnapot mindenkinek!

TOKYO TO OSAKA

Tovább
0

Bringás Hip-Hop Kenyából egyenesen



Először is köszönet az égieknek, hogy a hétvégén ilyen remek időjárással szolgáltak a 4 napos tesztemhez. Az eredmény sport szempontból a szánalmast alulról súrolja, összesen 11-12 órát voltam nyeregben, azt is lassú tempóban, azonban a technika felmérésére remek volt. Szerencsére nem sok dolgom lesz, egy sor csere az országútin, a montin a egy nyikorgás orvoslása, egy fékbetét csere a CX-en, és egy alapos takarítás a másik országútin. Ez utóbbi produkált egy érdekes hibát: ősszel tökéletes állapotban tettem le, most pedig az első váltó beleért a nagytányérba... Egy kis állítás megoldotta, de furcsa helyzet, nem lazult le semmi, álló helyzetben nyúlt a bowden?

A mai tekerés, és némi kerti munka után nem volt máshoz energiám, mint bringás oldalakat nézegetni, és megosztani a nap klipjét. Egyenesen Nairobiból, Kenya fővárosából, mely nem éppen a kerékpárosok mekkája, de a 2,7 millió lakos között szerencsére vannak rajongók. És tehetséges zenészek is egyben, noha nem kedvencem a műfaj, a klippnek a nyers naivitása magával ragadt.

Tovább
0

Bike Movie



A korábban csak DVD-n elérhető színvonalú kerékpáros videók egyre gyakrabban jelennek meg ingyenes letölthető online formátumban is. Az autóiparban ezt a lehetőséget már évekkel ezelőtt felismerték, jó példa erre a BMW 8 részes sorozata. A kerékpár versenyzők is kezdik felismerni, hogy a szenzációs felvételeket érdemes közvetlenül, ingyen eljuttatni a közönséghez, hiszen a színvonalas munkákkal így sokkal nagyobb közönséget és áttételesen bevételt érhetnek el, mintha csak magát a DVD-t terjesztenék.

A következő 23 perces videót Franciaország déli részén forgatták Echeverri Mathieu és Solliet Laurent szereplésével a Genepifilm égisze alatt. Downhilltól endúrózásig, ugratásoktól BMX-ezésig a látvány kerékpározás szinte minden ágát bemutatják. És még mennyire sikerül is ez nekik...


More Mountain Biking Videos

Tovább
0

bici

blogavatar

A kerékpározás nem csak Tour de France vagy fogyókúra. A kerékpározás közlekedés, sport, társasági esemény, de leginkább életforma.