A Radon egy német márka, amit online lehet megvásárolni és meglehetősen kedvező áron a nevesebb konkurensekhez képest. Ez a karbonvázas, 625Wh akksis össztelós monti 2 millió forint alatti áron kapható újonnan, ami mindenképpen figyelemre méltó. A kerékpár egy barátom tulajdona, aki külföldre költözött és nem tudta magával vinni, így nálam hagyta, hogy kipróbálhassam, mielőtt új gazdára lel.

radon teszt

A Render egy ambiciózus E-All-Mountain 29 colos kerekekkel és elöl 160 mm-es, hátul 140 mm-es rugóúttal.

 

Az E-MTB-t a Bosch Performance CX és egy 625 Wh-s akkumulátor hajtja - ez akár 85 Nm csúcsnyomatékot is tud. 2019-ben született meg a Radon Render sorozat, a modell alapkonstrukciója azóta nem sokat változott, hiszen a karbon váz geometriája és az alumínium hátsó háromszög az elmúlt években is bizonyított. Csak a vázhoz és a hajtásrendszerhez használt alkatrészek változtak évről évre az idők folyamán, és a felszereltségi lista is frissült.

radon teszt

A jól bevált Bosch Performance CX motorrendszer a nagy teljesítményű Performance CX motorral és a nagyméretű, 625 Wh-s akkumulátorral ugyanúgy megmaradt. A felfüggesztési elemek a Rock Shoxtól és a Fox-tól származnak, és elöl 160 mm, hátul 140 mm rugóutat kínálnak. A mindkét tengelyen lévő 29″-es kerekekkel együtt ezek az alkatrészek egy ígéretes e-all-mountain kerékpár alapját képezik.

radon teszt

Felszereltség

A felfüggesztés elöl Rock Shox Lyrik villából áll, hátul pedig egy tartályos Float X lengéscsillapító tartja kézben a kereket. A váltóelemek a Shimano-tól származnak, és 12 fokozatúak. Mind az első, mind a hátsó fékrendszer 203 mm-es tárcsafékkel van felszerelve. A Magura MT Trail négy dugattyúval rendelkezik az első keréken és kettővel a hátsó keréken. A Bosch Performance CX negyedik generációs hajtásrendszerét használják. Az alsócsőben elhelyezett 625 Wh-s akkumulátor táplálja, így bőven van elég energia ahhoz, hogy az 1000 méteres szintemelkedést teljes gőzzel gond nélkül megtehessük. Ezt az összcsomagot figyelembe véve a Render 8.0 még az alapváltozatban is kevés gyengeséget enged meg magának, ahogy azt később a gyakorlati részben látni fogjuk.

radon teszt

Igazi Performance

A 625 Wh-s akkumulátorral kombinálva a tapasztalatok azt mutatják, hogy nagy rásegítéssel körülbelül 1200 m szintkülönbség és 40 km körüli távolságok is lehetségesek, amint azt más, ezzel a rendszerkombinációval felszerelt modellek már bizonyítottá. A Bosch alaprendszerénél nincsenek egyéni beállítási lehetőségek, a négy támogatási szint ECO, TOUR, EMTB és TURBO fix. EMTB üzemmódban a motor dinamikusan reagál a külső körülményekre, mint például a pedálnyomás, a meredekség és a csapásszám, és pontosan, finoman adja le a teljesítményt. A 625 Wh-s akku egyébként elég könnyen kivehető az alsó csőből. Az akkumulátor mechanikusan van rögzítve, zárhatóan és műanyag borítással védve ül ott. A töltőcsatlakozók logikusan helyezkednek el az akkumulátoron.

radon teszt

A Radon Renderrel EMTB üzemmódban tekerni a legszórakoztatóbb, mivel mindig van elég tolóerő, és könnyedén megbirkózhatsz a hosszú távokkal valamint az 1000 méter feletti szintkülönbségekkel. A legalacsonyabb ECO-beállításban a hegyekben azért nem olyan fürge, ilyenkor jobban kijön a 25kg-os súly, de kisebb emelkedőn ez is elegendő lehet.

Milyen vele menni?

Sík terepen a Performance CX csodálatosan pedálozható a 25 km/órás sebességhatár felett. A támogatás és a teljes teljesítmény közötti átmenet nagyon egyenletes, még a Radon Render legmagasabb támogatási fokozatán is - ez még inkább kiemeli a hatékonyságot, hiszen e-kerékpárosként jól adagoltan saját erőre támaszkodunk, amikor túllépjük a 25 km/h-s támogatási határt. Emelkedőn a Bosch egyszerűen a referencia, ha a hajtás szabályozásról van szó. A meredek terepen való elindulás 20 % körüli emelkedővel majdnem olyan könnyen elsajátítható, mintha sík terep lenne. A Bosch motor erőteljes teljesítményleadása mellett egy másik plusz pont a kiváló adagolás. Még a legmeredekebb, technikás terepen is igazán könnyű elindulni, mert az erőleadás nem kontrollálatlanul brutális az első pedálnyomással, hanem fokozatps nyomatékot fejleszt, hogy fél kurblifordulat után elinduljon. A hátsó háromszög a Fox Float X hátsó lengéscsillapítóval általában elég feszes, ami emelkedőn felfelé haladva pozitív előny, mivel jó adag ellennyomás van.

radon teszt

A Radon Renderrel legszívesebben dinamikus EMTB üzemmódban tekerek, mivel az egyéni erőfejlesztés és a nagy hatótáv kombinációja a legszórakoztatóbb. Valójában én is szeretek sokat tekerni a legalacsonyabb támogatási szinteken, hogy egy kicsit puristább és sportosabb legyek az úton. A Renderrel azonban ez az üzemmód nekem egy kicsit túl keménynek tűnik, ami valószínűleg a súlynak és a puha, tapadó gumiknak köszönhető.

A lejtőmenetben a karakterisztikája elsőre kissé szokatlan a saját Turbó Levóm után. Először is észreveszem, hogy a karbon fő váz nagyon merev, így a Render nagyon aktívan akar menni és irányítani. Ha ezt a tulajdonságot egyszer elfogadtuk, a Render igazán beindul, mert megfelelő technika alkalmazásával a kerékpár szinte fékezés nélkül is a pályán tartható. A tengelytáv és a rövid cockpit a pályastabilitás és az agilis kezelhetőség finom keverékét hozza létre.

radon teszt

A hátsó háromszög 140 mm-es rugóutat engedélyez, amelyet az 55 mm-es rugóúttal rendelkező Fox lengéscsillapító szabályoz. Az alumínium hátsó háromszög összességében nagyon erősnek érződik. A lengéscsillapító elég finoman nyeli el a lökéseket, az igénybevétel növekedésével keményedik, ami nagyon közvetlen menetérzetet biztosít. Ez különösen gyors, száraz terepen hihetetlenül szórakoztató számomra, hiszen az E-MTB aktívan és erőteljesen irányítható. Egy kicsit több rugóút hátul még mindig jól állna a Render-nek, mert rengeteg potenciált hordoz magában.

radon teszt

A Magura MT Trail fékek az első 100 km alatt egy kis szeretetet és figyelmet igényelnek. Ahogy nő a futásteljesítmény, az elöl négydugattyús, hátul pedig a kétdugattyús csapattárs igazán beindul. Ebben az árkategóriában a fékek teljesítménye csúcsminőségű.

Összefoglaló

Ár-teljesítmény arányban egy nagyszerű összcsomagot kapunk, amellyel szinte bármilyen terepen jól szórakozhatunk. Bár nem a legdrágább alkatrészek kerültek beépítésre, a Render 8.0 minden szabály szerint működik, így tökéletes és megfizethető alapot nyújt az e-all-mountain szórakozáshoz. Így talán érthető is, hogy a német piacon miért dominálnak az ebike-ok a hagyományos bringák ellenében. A Pilisben én még nem cserélném le a Cannondale Fsi-m egy ebike-ra, hiszen élvezetes egy 10kg alatti merevfarút kergetni, de ahol meredekebb, magasabb hegyek vannak, az ebike-ok fölénye megkerülhetetlen, és a Radon egy nagyon józan árazású alternatíva. Ez a példány még pár napig eladó, de lehet, hogy marad, mert ennyi pénzért nehéz lenne bármi mást találni helyette.