A kényelem és hatékonyság az idei év kulcsszavai, és ahogy az autóiparban a SUV-ok, a kerékpárok között is a terepre kismértékben alkalmas bringák lesznek egyre népszerűbbek. Miről is van szó?
1. Gravel kerékpárok
A gravel kerékpár ránézésre egy közönséges országúti, gyakorlottabb szem könnyen ciklokrossz bringaként azonosítja, és igazából senki nem téved nagyot. Valahol a két kategória között lavíroznak ezek a kerékpárok, könnyebb terepre alkalmas 32-40mm-es, enyhén mintás gumikkal, komfortos geometriával, tárcsafékkel, és a széles áttételtartománnyal. Jogosan merül fel a kérdés, hogy ugyanezt tudja egy ciklokrossz gép is, minek az új kategória, biztos csak markting hablaty. Több cég is azonos vázzal készíti a kétféle típust, a legnagyobb különbség az áttételekben van, a krossz gépek gyakran 1x11-es, szűk tartománnyal bírnak, hiszen egy versenyen nincs kényelmes tempó. A gravelbike ezzel szemben - bár az USÁ-ban népszerű versenykategória - alkalmas olyan igazi csavargásokra elhagyott földutakon, ösvényeken, töredezett aszfalton, amikre korábban montit kellett vinni. A koskormányon többféle pozíció is felvehető, és az országúti kerékpárokhoz hasonló felépítés miatt megfelelően jó aszfalton alig lassabb, mint egy versenybringa. Kinek való? Szinte mindenkinek, akinek nem szerepel a céljai között a versenyzés, és szeret letérni az aszfaltról egy kis csavargásra.
2. 28-as az új 23-as
2013-ban az országúti kerékpárok standard gumimérete a 23mm volt, a könnyebb versenyzők pedig 21mm-es gumikkal mentek. 2015-ben kezdett a 25mm-es gumi teret hódítani, idén egyre több új versenykerékpáron 28mm-es gumi van. Mi történt?
A vastagabb guminak nagyobb az ellenállása és lassabb - tartotta magát ez az elv egész sokáig, tévesen. Valójában a kisebb nyomással üzemelő szélesebb abroncsok hatékonyabban gördülnek át az apróbb úthibákon, így ahol nem tükörsima az út, nem csak kényelmesebbek, de akár gyorsabbak is lehetnek. A kisebb nyomás és szélesebb felnik a korábban már említett tubeless- tömlő nélküli - rendszerek elterjedésének is kedveznek - így nem csak kényelmesebb, gyorsabb, de még defekttűrőbbek is ezek a kerekek. Nem utolsó szempont az sem, hogy a nagyobb volumenű gumikkal enyhébb terepre is le lehet menni, így még sokoldalúbbak lettek a versenybringák is, egészen iciri-piciri különbséget hagyva az országúti-gravel-ciklokrossz típusok között.
3. Hosszabb ruhák, rövidebb nyergek
Aki idén divatos akar lenni, biztosan nem vesz fel combközépig érő nadrágot és bokazoknit. A trendi márkák nadrágjai, mezei, zoknijai egyre hosszabbak és egyre többet takarnak. Ennek a divatos megjelenésen túl az is oka, hogy a fedetlen testfelület légellenállása rosszabb, mint modern mezeké. A nyergeknél viszont a rövid lett a divat, a triatlonban már régóta elterjedt lecsapott orrú, széles nyergek egyre gyakrabban bukkannak fel más kerékpárokon is, néhány cég már a kerékpáros nadrágokat is átszabja az új üléshelyzet miatt.
4. Zwift és okosgörgők
Tévé előtt görgőzni, vagy tespedni, ha esik az eső? Ez már a múlté, a kerékpár és triatlon sport legjobbjai is számítógép elé ülnek, ha edzeni akarnak. A legmodernebb okosgörgők pontosan mérik a leadott teljesítményt és a Zwift online felületéhez kapcsolódva számítógépes játékhoz hasonlóan lehet együtt kerekezni, versenyezni bárkivel a világ minden tájáról. A felület annyira addiktív, hogy néhányan már nem csak a téli hónapokban, esős napokon kapaszkodnak fel a görgőre, hanem a kinti tekerések helyett is inkább a pincében izzadnak. Motivációjuk érthető, a számítógépes edzés időben könnyen tervezhető, nincsenek autók, váratlan események, rossz idő és szembe szél. Ugyanakkor azért érdemes a legelvetemültebb szobakerékpárosoknak is kimozdulni néha, a pincében nem süt a nap és hamar el lehet veszíteni a kerékpárkezelési gyakorlatot.