Ha az elektromos átállásról van szó, a hírekben szinte csak a személyautókról hallunk. Persze, meglepő, hogy idén már több elektromos autót adnak el, mint dízelt, de az új elektromos járműveknek így is csak a kisebb részét teszik ki. Azonban nem az autók az igazi győztesek ebben a versenyben.
5 millió darab évente
Az eladási adatok szerint az elektromos kerékpárok teljes európai értékesítése a következő néhány évben megelőzi a kerékpáreladásokat. Ez a tendencia legalább annyira a kerékpáreladások csökkenésének, mint az e-bike eladások növekedésének tudható be, amelyek az elmúlt évtizedben ugyan folyamatosan és kiszámíthatóan emelkedtek, de az utóbbi időben a fogyasztói kiadások és a bizalmi válság miatt ellaposodtak.
A piacon is volt egy "korrekció", amelynek során a Covid csúcspontján tapasztalt értékesítési fellendülés visszatért a földre, ami világszerte túlkínálatot eredményezett Emiatt újra előfordulhat, hogy széleskörű árengedményeket kaphatsz néhány csúcskategóriás termékre.
Egyes országokban az 50%-os küszöböt már átlépték, Németország az egyik ilyen terület, amely néhány éve a mérföldkő küszöbén áll, és 2023-ban már a mérföldkőhöz közeledik. A piac off road szegmenseit lefedő adatok szerint az eladások 90%-a elektromos kerékpár értékesítésként regisztrálódott.
Piacvezető: Németország és Hollandia
Németország sok tekintetben vezeti Európát, bár 2023-ban még lassan indult, ami a kerékpározáshoz kedvezőtlen időjárásnak, valamint a jelentősen túlkínálatos piacnak tudható be. Ennek ellenére az első jelzések szerint a küszöb felét már átlépték; a májusi eladások várhatóan 850 000 elektromos kerékpár eladásával szemben 830 000 eladott kerékpárral szemben.
Eközben Hollandiában az elektromos kerékpárok piaci részesedése tíz egymást követő évben növekedett, és 2022-ben az eladott kerékpárok 57%-át regisztrálták. Ezzel párhuzamosan a körülbelül 30 mérföld/óra vagy 45 km/óra sebességre képes speed pedelecek 9%-os éves növekedést adtak hozzá, bár jóval kisebb számban (4370, szemben a 2022-ben eladott 486 000 e-bringával).
A kerékpárok mellett óriási részesedést szereztek a közlekedésben az elektromos rollerek, mind privát, mind megosztós használatban, és zárkóznak fel a motorkerékpárok is. Mi több, számos európai országban a dízel városi buszok is elektromosak lesznek.
Támogassuk a kerékpárokat!
Az egyetlen üröm az örömben az akkumulátorok elérhetősége. A környezetre rendkívül káros bányászati tevékenység persze a nyugati nagyvárosokból nem látszik, de fejletlenebb országokban óriási területeket tesznek tönkre. Ebből a szempontból az elektromos kerékpár és rollerek mindenképpen előnyt kellene hogy élvezzenek. Egy elektromos autó 50-100 kWh akkumulátort cipel, ami több, mint 100 kerékpár meghajtását teszi lehetővé. Érdemes feltenni a kérdést, hogy vajon környezetvédelmi szempontból nem lenne-e ésszerűbb rendbehozni és támogatni az elektromos kétkerekűek szabályozását és közlekedési feltételet?