Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA
bici

Fejlesztési ötlet a budai önkormányzatoknak - bringalift



A magyar Alföldön kicsit talán érthetetlen is a kerékpározás körüli felhajtás a fővárosban. Évtizedek óta közlekednek kontrás Csepeleken, ruszki bringákon, majd olcsó teszkós montenbájkokon tíz és százezrek, boltba, dolgozni, iskolába. A kerékpározás a legtermészetesebb közlekedési forma a mai napig sok településen, legalábbis ahol a legnagyobb szintkülönbséget a töltés vagy egy felüljáró, híd jelent. A dombosabb vidékeken soha nem terjedt el annyira a bringa, mint közlekedési eszköz, ellenben a sportcélú felhasználás gyakoribb. 

Ezt a tényt a norvégok is felfedezték, legalábbis Trondheim városában. Norvégia harmadik legnagyobb településén kiemelkedően magas a kerékpáros utazások aránya, ennek több oka is van: a 30.000-es létszámú egyetem, a 20 millió befektetett norvég korona és persze a TRAMPE. Az elnevezés egy kerékpáros liftet takar, ami a domboldalon fekvő történelmi belvárosba segíti fel erőlködés, kimelegedés és izzadtság nélkül a kerékpárosokat. Az ötlet elsőre furán hangzik, hiszen a kerékpárosok edzenek csak, az a dolguk, de ha jobban belegondolunk, van ráció a dologban.

A saját napi utam is Kőbányától a MOM Parkig tart, ami 10 kilométer, javarészt síkon. A probléma az, hogy átérve a Szabadság-hídon, egy kis gurulás után rögtön emelkedőn kell menni, és bár erőnlétileg észre sem veszem, a testhőmérsékletemet nagyon nehéz szabályozni, hogy izzadás nélkül érjek be az irodába. Síkon elballagok 25-28-al, hűt a szél, lazán pörgetek. Ha azonban a pár százalékos emelkedőn is ezt teszem, akkor vagy az erőlködéstől izzadok, vagy a tempó hiánya miatt a szél hűtő hatása hiányzik. És én még nem tekerek extrém helyeken, illetve nem különösebben zavar, hogy jobbról-balról kerülgetnek a városi bringákkal, míg én egy karbonon egyensúlyozok 15-el az izzadtság határon. (Hazafelé szerencsére nincs ilyen gond, lejtőn síkon nem izzadok annyira, és ha mégis, akkor nem probléma a fürdés, etc)

A Trampe tehát pont ezt küszöböli ki, ezzel lehetővé téve olyanoknak is a bringázást, akik az izzadás vagy erőlködés miatt elkerülnék a belvárost. A lift 1993-ban készült el, és azóta évi 20-30.000 kerékpárost visz fel a hegyre, 1,5-2 méteres másodpercenkénti sebességgel, 130 méter hosszan. A lift használata turistáknak ingyenes, a helyieknek 100 korona az éves bérlet. Az építési költség 8-10.000korona per méter, azaz kb 340.000ft. Ez kicsit több, mint húzni egy méter sárga csíkot a járdán, de nem drágább, mint építeni egy rendes kerékpárutat. Vajon hol lenne egy ilyen szerkezetre a legnagyobb szükség hazánkban? 

Tovább
1

Lehet-e, érdemes-e élni autó nélkül a hétköznapokban?



Az autósok gyakran lenézik a bringásokat, hiszen "az ő adójukból" épített utakat használjuk, "az ő idejüket" raboljuk az alacsonyabb tempóval a városban (nyilván nem a többi autós, akik miatt áll a sor), és amúgy is csak a csóró szerencsétlenek járnak bringával, akik tüdőrákban fognak nyomorult módon elpusztulni (a szennyezett levegő miatt).

Képmutató lennék, ha kizárólag a kerékpáros közlekedés mellett érvelnék, hiszen autót, motort, robogót, vonatot, buszt, repülőt, teherautót is igénybe veszek, ha az ésszerűbb, de legjobban a saját erővel hajtott kétkerekűeket szeretem. Mások az autóikkal vannak így, és remek kerékpárellenes reklámokat készítenek. A reklámok két alapvető csoportja a kényelem kihangsúlyozása, illetve a környezetvédelem autós megoldása. Az utóbbiak apró szépséghibája, hogy jelen pillanatban pont az ilyen szupertiszta dízel motorok miniatűr, nem látható részecskéi jelentik a legnagyobb rizikót a többi ember tüdejére...

Audi szupertiszta dízel

Egy ausztrál biztosító kampányfilmje

Tovább
0

Miénk a pálya



Szombat reggel egy régi kedvenc helyemen, a Hungaroringen tekerhettem életemben először. Nem voltam ezzel egyedül, remélem képeket is látunk hamarosan!

A Szuperbringa nap keretében egy teljes órát kaptunk volna ajándékba, részben a Hungaroring Zrt. támogatásával. Az valamennyire talán közismert tény, hogy a korábbi pénzmágus bagázst lecserélték és új vezetése van a Nemzeti Versenypályának és úgy néz ki, elindultak a pozitív változások.

Korábban sokszor voltam kinn motorral, autóval vagy újságíróként, és fizetős vagy VIP vendégként mindig azonnal nyílt a sorompó, és a körülményekhez képest kultúrált hozzáállást tapasztaltam a személyzet részéről - persze csókosként nem is volt nehéz, a motoros pályanapok például híresek voltak arról, hogy nem 100% korrektséggel álltak a fizetős ügyfelekhez.

Hasonló érzésem volt nekem is ma. Elfogadható érv, hogy az Opelosok nem szerették volna, ha a sok csóri bringás bent összeolajozza a kedves ügyfeleket így szétválasztották a két rendezvényt, kerékpárral nem lehetett a területre bemenni. Teljesen érthető. Nekünk reggel mégis sikerült egy véletlen folytán bejutni, mivel a szekuritis társaság felküldött minket a boxutca felé, majd amikor 9:30 előtt legurultam megnézni, honnan is indulunk ténylegesen, mert nem az általuk megadott 8-as boxból (hanem mint kiderült kaputól, ami egész más), már nem mehettem vissza a cuccaimért, és szólni az edzőtársnak (aki fent várt két gyerekkel). Még gyalog sem, csak körben, ha a bringám letámasztom valahová. Értem én, hogy a szabály, az szabály, de ha tilos felmenni, és korábban udvariasan erre irányítottak minket, akkor nem lett volna jobb, ha felmehetek a főkaputól szólni az illegálisan ott tartózkodó bringásnak, vagy ők felszólnak a tőle 5 méterre álló kollégának rádión, hogy ugyan jöjjön már le? Ez tényleg csak azért tűnt fel, mert az őrök egymást hangosan instruálták "be ne engedd má' mennyen körbe" volt a legudvariasabb (persze körben sem lehetett bemenni, hiába volt karszalag) - plusz még a boxutcáig sem kellett volna felmennem, vagy nekik rádión felszólni...

Szerencsére megoldódott a dolog, edzőtárs lejött egy idő után, gyerekeket is sikerült logisztikázni, pár perc késéssel már ott is voltunk a PÁLYÁN! A Hungaroring minden járművel tart meglepetéseket, kerékpárral a sunyi emelkedők lopták be magukat a szívembe, és persze vicces volt fékezés nélkül, "ideális íven" gurulni, a megszokott tempónál 100-200km/h-val  kisebb sebességgel. A kört sajnos az edzőtársam kedves felesége már nem élvezhette, óra 35-kor lezárták a felmenetelt, pedig még akár két kör is belefért volna. Egyébként érdekes, hogy többen estek, mint egy motoros pályanapon, pedig nem volt nagy a tempó. A végén némi arroganciával kergették ki egyes segéderők a késlekedő kerékpárosokat (még 11:00 előtt voltunk), mi a gyerekek miatt megúsztuk a kedves szavakat. Annyira kevésen múlott, hogy tökéletes legyen ez a pár perces menet, kár érte, leginkább azért, mert sem a kerékpáros, sem a Hungaroringes rendezvényekre nem jellemző ez a stílus - és legkevésbe sem tehetnek róla a szervezők. Úgy néz ki, új vezetés, vagy a rendezők új biztonsági emberei még nem vettek részt az ügyfélkapcsolati tréningen. Én benne lennék, hogy legközelebb fizetős legyen a pálya, és cserébe mindenki a megszokott jófej stílusát hozza. (És persze hálát adok a sorsnak, hogy olyan életem van, hogy már ennyi kis kötözködés is feltűnik - ezért jó bringával járni, és kerülni a BKV-t, meg autóval a dugókat)

A hétköznapi bosszankodásokhoz még egy friss téma: a mai Kínok Kínjának befutóját állítólag megváltoztatták, nem lehet felmenni a Vaskapu Erdészházhoz, mivel az Erdészet negyed millió forintot kért ezért a szervezőktől. Mindez egyelőre pletyka, nemsokára kiderül az igazság, amint odaérek a célhoz. Az előző Küllőszaggatós rendezvényen is egy erdészeti malőr okozott problémát, akkor egy teherautó agresszívkodott - az Erdészet vezetője azonban nagyon gyorsan és korrekten reagált az ügyre. Kiváncsi vagyok, a mostani esetből mi igaz, vagy mi nem, mindenesetre a hegyre elég sok autó felmegy, mivel sorompó nem tíltja, táblára nem emlékszem. Csúnya lehúzás lenne mindenesetre, ha ez tényleg így van.

Mára már csak napos szép időt szeretnék, tegnap motorral bejártam a pályát a Hungaroringezés után, és szép, hosszú, magányos tekerés elé nézek, amilyen emelkedők vannak a távon. Remélem azért sokan leszünk a rajtnál!

Tovább
0

Ne légy köcsög



A kerékpárosnak mindent szabad? Jogosak a kritikák, vagy csak egy feltűnő kisebbség miatt ítélnek meg minket negatívan?

Ha felvetik a kerékpáros kollégák egyes fórumokon az autósok figyelmetlenségét, intoleranciáját, ne adj isten szándékos veszélyeztetését, akkor szinte biztosak lehetünk benne, hogy a ja, bocs tényleg helyett valami olyasmit kapunk vissza, hogy a bringások milyen köcsögök. A járdán mennek ezerrel, elütik a gyalogost a zebrán, és szembe mennek a forgalommal, leginkább az ökörhugyozáshoz hasonló szabályossággal. Nem állítom, hogy alaptalan a kritika, hiszen tényleg találkozni ugyanolyan felsőbbrendű bringással a járdán, amit mi megszenvedünk az autósoktól, és a kresz szabályokat is elég lazán vesszük sokan, bár amióta tömegsport a kerékpáros ingázás, látok a pirosnál megállni embereket, sőt, ők vannak többségben. Azt sem állítom, hogy betartom a kreszt minden helyzetben, hiszen a bringázás egyik legnagyobb előnye a szabadság, és a mozgékonyság. Semmivel, még motorral sem lehet olyan szabadon közlekedni, mint bringával. Keresztülvághatsz a kevés park bármelyikén, mehetsz járdán, úton, ösvényen, egy dolgot azonban érdemes fejben tartani.

Ne legyél köcsög. Ha valamilyen szabályt betartasz közlekedés közben az legyen a másik tisztelete. Tisztelt meg a bringás társad azzal, hogy nem mész vele szembe rossz oldalon, hogy nem lököd fel. A gyalogost azzal, hogy nem tekersz a járdán ezerrel, és ha véletlenül a kerékpárútra téved, mert akár észre sem veszi, ne ordítsd le a fejét - kerüld ki, és suhanj tovább. És mindig adj elsőbbséget annak, akinek jár, és néha annak is, akinek nem jár. Röviden: mindig a hátul jövő figyel, és mindig a kisebbet engedjük el. A new yorkiak videói a fenti témáról, egyszerű szöveggel: (Do not be a jerk: ne légy köcsög)

Tovább
3

Személyes edzésterv profiktól - akár ingyen



A napokban indult el egy ténylegesen hiánypótló oldal, az edzestervem.hu, első mountain bike olimpikonunk részvételével.

Vinczeffy Zsolt, azaz Zerge neve nem ismeretlen a kerékpárt minimálisan is követő emberek fülének: sokszoros magyar bajnok, és a 2004-es athéni Olimpia résztvevője volt, illetve a POLAR órák kereskedelme révén. Weboldalán, a Zerge.info eddig is lehetett olvasgatni tanácsokat a felkészüléssel kapcsolatban, azonban az edzéstervem.hu túlmutat ezen is. Két társával, Lengyel Tamással és Illés Bálinttal igen komoly szakmai erőt képviselnek, Lengyel Tamás is többszörös magyar bajnok, Tour de Hongrie győztes és külföldi csapatokban is tekert, Illés Bálint 30 éve edző (Fradi), szakedző főiskolai tanár.

Az oldal maga elég egyszerű felépítésű, aki itt elveszik, az ne menjen kerékpárral erdőbe. Egyéni és regisztráció után akár ingyenes edzésterveket kínálnak, felkészülési lehetőséget ismertebb hazai eseményekre, maratonokra. A tervek több hetesek, az esemény időpontjától függően. Az egyéni edzéstervek minőségére a trió szakmai tapasztalata a garancia, érdemes lehet az ingyenes próba után egy konzultációra bejelentkezni. Az edző szerepet így ők is több lépcsőre bontják, ingyenesen odaadják az alapvető felkészülési tanácsokat, de a személyre szabást, az apró nüanszokat, motivációt és támogatást is biztosítják, a befeketetett munka ellenértékéért cserébe. Korrekt hozzáállás, drukkolok a sport érdekében is, hogy minél több amatőr ügyfelük legyen, akik a versenyeinken javítják majd a színvonalat, még erősebb edzésre sarkalva mindannyiunkat. 

A kezdeményezés tehát nagyon szimpatikus, a megvalósításban azért látszik, hogy kerékpáros és nem média szakemberekről van szó, kicsit sok még a feltöltetlen menüpont, és a tudástárban is vannak (élettani) pontatlanságok, helyesírási hibák. Ami viszont jó pont, hogy bár az indoklás néha kicsit vitatható vagy elnagyolt, a következtetések legtöbbször helyesek. Persze más nekem az elvárásom élettan és anatómia szigorlattal a hátam mögött és más azoknak az olvasóknak, akik az interneten terjengő tömény hülyeségek helyett keresnek használható információt. Ez az, tényleg merem javasolni az egész tudástár átolvasását, és a tanácsok kipróbálását 95%-ban szerintem jók, ami messze meghaladja az elvárható szintet. Ha már vitatkozni kell valamivel, akkor én az inzulin és magas glikémiás indexű szénhidrátok fogyasztásának ok-okozata és alkalmazási ideje környékén pontosítanám, másba nemigen tudok belekötni...

Az oldalhoz fórum is tartozik, ami a bikemagon fut, ha valakinek kérdése van, itt teheti fel közvetlenül az edzőknek.

Tovább
0

bici

blogavatar

A kerékpározás nem csak Tour de France vagy fogyókúra. A kerékpározás közlekedés, sport, társasági esemény, de leginkább életforma.