Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA
bici

Fafelni - még mindig létezik!



 

A fából készült felnik évtizedeken át uralták a kerékpárversenyeket. Legyen szó Tour-ról, olimpiáról vagy világbajnokságról, országúti vagy pálya bringákról, 70 éven keresztül az egyetlen elfogadott felni anyag a fa volt.

Egyeduralkodásának az egyre jobb acél és alumínium felnik vetettek véget, és bár az élsportból szinte teljesen eltűnt a tradícionális anyag, a világon mégis létezik még egy műhely, ahol még mindig készülnek laminált kerekek.

A Ghiselli felnik többféle verzióban készülnek, szingós és peremes gumikhoz is, pálya, túra, vagy országúti versenycélra. A fa egy szlovén erdőből származik évtizedek óta, melynek helyszíne természetesen titkos, és kivágás után 5 évig szárítják. A felni mai napig úgy néz ki, mint az ősidőkben, azonban a modern epoxi ragasztó és egy réteg vászon a farétegek közé sokkal tartósabb és csendesebb terméket eredményez. A súlyuk 4-500 gramm között mozog, ami nem kevés az 1 kg alatti kerékszettek korában, de az átlagos felnikhez képest azért elviselhető.

A fa azonban nem csak a súlya miatt maradt le az alumínium mögött. Először is, érzékeny a nedvességre: nem száradhat ki teljesen, mert törékeny lesz, és a vizet sem szereti, ha sok van belőle. Elvileg elég kiszárítani eső után, és ha évtizedeken keresztül megfelelt a profiknak, akkor valószínűleg annyira azért nem sérülékeny. A fékezés is nehéz kérdés, nem valószínű, hogy a bőrfékpofák a sarki bringaboltban is kaphatóak, ráadásul néhány hosszabb lejtőzés után elkopnak. Megoldás lehet egyes karbon felnikhez ajánlott betét, de ezek nyomot hagynak a fán. A teljesítményre már többször utaltam - ugyan az Alpokot azóta leaszfaltozták, de Belgiumban (vagy Budapesten) remekül lehet utánozni a macskaköves szakaszokat, ahol valaha ezeknek helyt kellett állniuk.

A legnagyobb előny azonban a csendes és kényelmes futás. Egy mai merev kerék a legkisebb úthibán is döccen, és Budapest környékén nem nehéz ilyet találni. Ha nem megy sokat hegyre az ember, a fékekkel sem lesz akkora gond, az országúti bringákat pedig amúgy sem jó esőben használni. Utolsó kérdés lehet még az ár - nos nem olcsóak. 200 dollár körül árulják darabját Amerikában, itthon még nincs forgalmazójuk (bár a cég nyitott a kapcsolatokra. Valaki esetleg?). Egy jó kis Reynolds vázzal, retró Campa szettel ideális választás lenne a hétvégi lazítós bringának, de ez az álom jelenleg még álom is marad.

A fából készült felnik évtizedeken át uralták a kerékpárversenyeket. Legyen szó Tour-ról, olimpiáról vagy világbajnokságról, országúti vagy pálya bringákról, 70 éven keresztül az egyetlen elfogadott felni anyag a fa volt.

Egyeduralkodásának az egyre jobb acél és alumínium ötvözetek vetettek véget, és bár az élsportból szinte teljesen eltűnt a tradícionális anyag, a világon mégis létezik egy műhely, ahol még mindig készülnek laminált kerekek.

A Ghiselli felnik többféle verzióban készülnek, szingós és peremes gumikhoz is, pálya, túra, vagy országúti versenycélra. A fa egy szlovén erdőből származik évtizedek óta, melynek helyszíne természetesen titkos, és kivágás után 5 évig szárítják. A felni mai napig úgy néz ki, mint az ősidőkben, azonban a modern epoxi ragasztó és egy réteg vászon a farétegek közé sokkal tartósabb és csendesebb terméket eredményez. A súlyuk 4-500 gramm között mozog, ami nem kevés az 1 kg alatti kerékszettek korában, de az átlagos felnikhez képest azért elviselhető.

A fa azonban nem csak a súlya miatt maradt le az alumínium mögött. Először is, érzékeny a nedvességre: nem száradhat ki teljesen, mert törékeny lesz, és a vizet sem szereti, ha sok van belőle. Elvileg elég kiszárítani eső után, és ha évtizedeken keresztül megfelelt a profiknak, akkor valószínűleg annyira azért nem sérülékeny. A fékezés is nehéz kérdés, nem valószínű, hogy a bőrfékpofák a sarki bringaboltban kaphatóak, ráadásul néhány hosszabb lejtőzés után elkopnak. Megoldás lehet egyes karbon felnikhez ajánlott betét, de ezek nyomot hagynak a fán. A teljesítményre már többször utaltam - ugyan az Alpokot azóta leaszfaltozták, de Belgiumban (vagy Budapesten) remekül lehet utánozni a macskaköves szakaszokat, ahol valaha ezeknek helyt kellett állniuk.

A legnagyobb előny ugyanis a csendes és kényelmes futás. Egy mai merev kerék a legkisebb úthibán is döccen, és Budapest környékén nem nehéz ilyet találni. Ha nem megy sokat hegyre az ember, a fékekkel sem lesz akkora gond, az országúti bringákat pedig amúgy sem jó esőben használni. Utolsó kérdés lehet még az ár - nos nem olcsóak. 200 dollár körül árulják darabját Amerikában, itthoni forgalmazójuk a Rob4bike (Thanx Ficus!). Egy jó kis Reynolds vázzal, retró Campa szettel ideális választás lenne a hétvégi lazítós bringának, de ez az álom jelenleg még álom is marad.

Tovább
2

Az első Tour győztes, akitől elvették a címet - 1904-ben!



A kerékpáros sajtó az elmúlt években nagyrészt a különböző doppingügyektől volt hangos, elég Contador ügyére gondolni, vagy a napokban lebukott Riccóra. A csalások azonban egyidősek a sport történelmével.

Floyd Landis, amerikai származású, Tour győzelemtől megfosztott versenyző nyilatkozott többször is az utóbbi időben arról, hogy szerinte az élmezőnyben mindenki doppingol (még Armstrong is, akinek csapattársa volt), és csak a hülyék buknak meg. Nos ő megbukott... Ugyanakkor lehet valami abban, amit mond, hiszen a világ legjobban ellenőrzött sportja a kerékpározás, és nem ritkák a lebukások. Tragédiákban sincs hiány, elég Marco Pantanira gondolni, róla hamarosan írok egy külön posztot, a denevérfülű bajnok drogproblémái ellenére a legnagyobbak egyike marad.

Visszatérve az eredeti témára, az első igazán nagy lebukó Maurice Garin volt, 1904-ből. Az Aosta-völgyből származó olasz versenyző francia állampolgárként nyerte az első Tour-t, 1903-ban. 1904-ben szintén ő nyert, de még abban az évben, decemberben megfosztották címétől. Az indoklás szerint valószínűleg vonattal tette meg az út egy részét. Sajnos a dokumentumok az I. Világháborúban megsemmisültek, a németek elől egy teherautóba rakták az iratokat, és leküldték délre - azóta sem tudni, mi lett a sorsuk.

Abszurdnak tűnik a vonatozás a mai Tour ismeretében, ahol több száz autó kíséri a mezőnyt, mindenhol jelen van a tv és az akár milliós nézősereg. A verseny kezdetén még más volt a helyzet. Egy mai 1000 forintos túrán már hiszti van, ha csak 50 km-enként van frissítő, és ott nincs legalább kétféle innivaló és többféle kaja, na ez nem volt így a világ leghíresebb versenyén. A frissítők teljesen hiányoztak, a viszonyokat jól jellemzi a chasse à la canette kifejezés, ami nagyjából azt jelenti, hogy a kerékpáros beszalad a kocsmába, ellopja, amit tud, és a mezőny után ered. A nagy sztárok nem csinálták ezt, de az akkori kísérőknek ez szinte mindennapos volt. A legkelendőbb ital nem az izotóniás csodalötyi volt (ismét visszautalnék a felháborodásra egyes Maratonokon, hogy "túlhígítják" az italokat), hanem a közönséges bor. Ma azonnal kizárnak bárkit, aki alkoholt fogyaszt, akkor ez volt a természetes, így csillapították az éhségüket, és tompították a fájdalmat.

Fájdalomcsillapításra szükség is volt, a nevezetes 1904-es Tour 6 szakaszból állt, a legrövidebb volt 268 km, míg a maradék 5 szakasz 370-470 km között váltakozott. Mindezt kísérőautó, frissítő, lezárt utak nélkül, az akkori kerékpárokon. Nem csoda, ha a versenyzők egy része autóval húzatta magát, vagy vonatra szállt a győzelem reményében. A versenyzők másik nagy ellensége a defektek és balesetek nagy száma volt, valamint a nézők, akik előszeretettel dobálták a rajongott versenyzőik ellenfeleit kövekkel (Garint is fejbe verték egy kővel), vagy szimplán lökték le őket a bringáról.

Kemény idők, de kemény emberek is, Garin többek között az egyórás csúcsot is tartotta sokáig 45 km/h átlaggal, igaz, áramvonalasított kerékpárral. A kizárás után sem szakadt el végleg a kerékpározástól, Lensben boltot nyitott, később saját csapat indításával is próbálkozott.

Tovább
0

Ruanda Projekt - bringákkal a felemelkedésért



Ruandáról inkább a polgárháború, mint a kerékpársport ugrik be, de Tom Ritchey segítségével van esély a változásra.

 

A Ritchey névről a kerékpárosoknak elsőre a könnyű és drága kiegészítők jutnak eszébe, melyek nem mellékesen igen jól is néznek ki. Tavaly vásároltam az ebayről egy Fuji országútit, és a döntésben szerepet játszott az is, hogy Ritchey WCS karbon nyeregcső, Ritchey WCS stucni, kormány és nyereg volt hozzá. Sikeres, egyedi és öntörvényű üzletember és sportoló ez a Tom, mi köze van Ruandához?
  
Ritchey honlapját böngészve egy eldugott linken találjuk meg a titok nyitját. Project Rwanda, egy szenvedélyes túrázó 2005-ös afrikai túrájának hozománya, egy egész ország életére hatást gyakorolt. A kezdeményezés elsődleges célja, hogy a háborúskodás miatt szétrombolt ország minél hamarabb talpra állhasson, és persze, hogy a segítség kézzelfogható legyen, ne a hivatalnokok zsebét tömje. Hardcore bringás számára a kézzelfogható segítség a kávészállító kerékpár kifejlesztése és terjesztése lett, ami tökéletesen igazodik a helyiek igényéhez.

coffe bike

Ruanda, az afrikai Svájc komoly domborzattal rendelkezik, és a vidéki élet legfontosabb bevételi forrása a kávébab. A ruandai kávé különleges minőségű, nem csak szociális okok vezették az amerikaiakat, hogy kiemelten kezeljék az innen érkező alapanyagot, hanem a helyi klíma, vulkanikus talaj, és a családi gazdálkodás gondosságának köszönhető ízkombináció is. A kávétermesztés egyik kulcsmomentuma a termék eljuttatása a központokba, ami korábban akár 6-12 órát is igénybe vett, ami alatt a kávé minősége érezhetően és pénzben kifejezhetően romlott. Mivel a motorizált járművek megfizethetetlenül drágák lennének, a kerékpár lett az az eszköz, ami ezen segíthetett.

 

A Ruanda Projekt kerékpárjait speciálisan az itteni elvárásoknak tervezték, teherbírása kb. 200kg, ami 2 felnőtt, néhány gyerek, vagy nagyobb mennyiségű kávé szállítására elegendő. A kerékpárok 8 sebességesek, Kínában gyártják őket, a végső összeszerelés azonban a helyszínen zajlik. Az előállítási áruk 300 dollár, ami túl sok lenne egy helyi családnak, így megvásárlásukat több éves mikrokölcsönök segítik. Nagyjából ezt az összeget lehet viszonyítani egy Ritchey WCS karbon alkatrész árához... A kerékpárokból már 2000 darab használatban van, és a támogatóknak köszönhetően ez még tovább bővülhet.
 
 
  
A projekt nem áll meg ennyinél, létrehoztak egy versenycsapatot is, mely üzenetértékű lehet az ország lakossága felé, építve a nemzeti büszkeséget, és talán sok év múlva, ha anyagilag megengedhetik, talán ezt a sportot választják majd.
  
Bár Ruanda nagyon messze van tőlünk minden tekintetben, és kevesen lehetünk olyan hatással a világra, mint Tom Ritchey, érdemes egy pillanatra elgondolkodni azon, hogy vajon itthon hogyan lehetne hasonló programokkal segíteni a lemaradókon?
Tovább
0

217.433 sérülés - veszélyes a montizás?



14 év alatt összesen 217.433 amerikai montis került kórházba, kerékpározással összefüggő sérülés miatt. Ennyire veszélyes lenne ez a sport?

 

Az American Journal of Sports Medicine legutóbbi számában Lara B. McKenzie amerikai kutató leíró epidemiológiai tanulmányában az 1994-2007 között sürgősségi osztályon ellátott kerékpárosokról készített retrospektív tanulmányt. Korábban csak a professzionális sportolókat vizsgálták, ám a mindenre kiterjedő számítógépes nyilvántartások segítségével betekintést nyerhetünk rekreációs céllal sportoló, azaz hobbibringások területére is. A tanulmány egy 4624 esetből álló mintát használt becslési alapként és a változók összevetése alapján 217.433-ra becsülte a montis sérülések számát az említett időszakban, ami évente 15.531 ellátást jelent. A csúcs év 1995 volt, 23.177 sérüléssel, míg 2007-ben már csak 10.268 eset történt a számítások szerint, ami 56%-os csökkenés. A leggyakoribb sérülés a csonttörés és vállsérülés. A legveszélyeztetettebb korosztály a 14-19 évesek, és meglepő módon több nő került arányaiban kórházba, mint férfi.

Érdekes kérdés lenne, hogy a javulás a technikai fejlődésnek köszönhető, vagy a számítógépes játékok elterjedésének? Mindenesetre itthon nem sok középiskolás korú fiatalt látni nyeregben, és a lányok nagyobb részénél is inkább ciki, mint menő a kerékpározás.

A képen: Két kerekű járműveken leggyakoribb sérülés a kulcs csont törése, mely kerékpáron a kéz tartás miatt következik be, downhilleseknél és motorosoknál gyakran a sisak töri el a vékony csontot.

Tovább
2

Cyclocross fejlődési irányok



Alig pár nappal a CX VB után, amit ismét a cseh Stybar nyert, már a 2011 őszi trendek kerülnek előtérbe. Nincs szó világrengető újdonságokról, valószínűleg őszig még sokkal több fejlesztés várható. A legtradícionálisabb kerékpárszakág néhány éve az érdektelenség mocsarába süllyedt, de a kerékpározás reneszánsza új lökést adott a sportág télies ágának.

1. Szíjhajtás

A motorok között már régóta elterjedt az ápolást nem igénylő, mégis tartós szíjhajtás, és nem kétséges, hogy a rendkívüli igénybevételnek kitett CX kerékpárokon is hamarosan elterjed ez a megoldás, különösen a téli edző és ingázó modelleken. Egyik ilyen fejlesztés a Gates Drive System, ami 245 dollárért nem olcsó, de az igért előnyök tükrében ez nem is kimondottan sok. A hátrány ugyanaz, mint a motoroknál: az áttétel nem változtatható olyan könnyen (bár egy agyváltó ezt is megoldja, ha a súly nem annyira szempont.) A legfontosabb előny pedig, hogy nem lesz sáros a lánc, nem nyúlik, és nem szükséges ápolni.

Videók ITT

2. Fixi - egysebességes krosszbringa

 

Az Egyesült Államok nemzeti bajnokságában frissen bemutatkozott kategória szintén jól követi az alulról érkező trendeket. Az érzékeny országúti váltók és rendszerek sok nehézséget okoznak sárban, nem véletlen, hogy az alig egy órás versenyeken gyakori a kerékpárcsere. Az egysebességes ciklokrosszok valószínűleg más pályakialakitást igényelnek, mint a mostani meredek emelkedőkkel nehezített pályák, különösen a nőknél és az amatőr versenyeken, ahol sűrűn csattog a váltó amint emelkedik a terep. A sprint befutóknál is jelent némi hátrányt, bár ez meg inkább az elit férfimezőnynél érdekes. Egyértelmű előny a kisebb súly, költség, karbantartás igény és alacsonyabb vételár, nem beszélve az egysebességes bringákon átélhető extra élményről, amit a domborzat legyőzése jelent.

 

3. Tárcsafék

 

A szezon előtt hirtelen hozott szabály a tárcsafékekről talán túl későb érkezett a versenyzők és gyártók számára, de néhány gyártó kihasználta a lehetőséget, és a középkategóriás ciklokrossz bringákon már megtalálható a tárcsafék. A fékerőben történt előrelépés lenyűgöző, és a sárnak is több hely marad a vázban. Ugyanakkor ezek a rendszerek még messze nem elég kifinomultak az élsportolók igényeihez, így marad nekünk, a kevesebbet kockáztató, biztonságra törekvő kocabringásoknak. Az idei évben talán a montisoknál szinte alapértelmezett hidraulikus fékek is elterjednek, aminek egyik akadálya, hogy a fékváltókarokat is igazítani kell ehhez.

Tovább
0

bici

blogavatar

A kerékpározás nem csak Tour de France vagy fogyókúra. A kerékpározás közlekedés, sport, társasági esemény, de leginkább életforma.